e-news.cz - kurzy
Reklama

Na opravu dálnic by měly víc přispívat kamiony

13.05.2017, Autor: Petr Vrabec

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Na opravu dálnic by měly víc přispívat kamiony

Parkoviště, tankodrom, ruská ruleta – i takhle čeští řidiči komentují stav našich dálnic.

O silnicích první třídy raději ani nemluvit: to jsou cesty namnoze ještě se záplatami po kombajnech. Každá vláda slibovala, že s tím něco udělá, snad až ta poslední se trochu víc rozhoupala. Jenže… Stranou mediálního a veřejného zájmu, řeší se totiž nedemise a Kajínek, proběhla teď informace, že stát uvažuje i o zdražení dálničních známek. A to už od roku 2019.
Řečí čísel, stát za poslední dva roky rozjel nebo hodlá rozjet výstavby a rekonstrukce dálnic za více než osmdesát miliard korun. Respektive s modernizací D1 to je letos zahájených sedmdesát kilometrů nových dálnic, příští rok sto čtyřicet. Stát dá 52 miliard a ze zdrojů unie to bude 30 miliard. Dlužno dodat, že stát se lepší při výši investice do jednoho kilometru dálnice. Zatímco ještě před pěti lety mu Nejvyšší kontrolní úřad vyčítal, že prostavěný kilometr vyjde na 416 milionů, nyní to je 380 milionů. Ale nechvalme předem, známe, jak to tady chodí s vícepracemi.
Roční výnos z dálničních známek pro osobní automobily se pohybuje nad čtyřmi miliardami, výnos z mýta u nákladní dopravy dosahuje necelých devíti miliard. K tomu ale dodejme, že každý řidič platící známku připlácí na výstavbu dálnic ještě z daní, což u kupříkladu nizozemské spedice neplatí. A tady je namístě výčitka vůči státu. Prý „ve hře je i zdražení sazeb mýtného pro kamiony a nákladní vozy“. Je to ve hře! Dálniční známky se zdraží, to je jasná věc, ale tohle je ve hře. Na což ihned zareagoval prezident sdružení autodopravců ČESMAD Bohemia Vojtěch Hromíř: „Víme, že se pracuje na studii. Z principu je potřeba se podívat, zda při stavu českých dálnic je opravdu zvýšení mýtných sazeb oprávněné,“ řekl.
To je ale logika manipulátorova. Za špatný stav českých dálnic může totiž jejich přetěžování kamionovou a nákladní dopravou, kdy se nadto velmi často hovoří o překračování povolené váhy na jedno auto. K tomu pak dodejme, že u nás přijde kilometr u nákladního vozu se třemi nápravami na 2,85 koruny, když 6,60 stojí v sousedním Rakousku. Jistě, na řidičích se na opravy dálnic známkami nebo mýtem nevydělá, ale jde o princip. Stát totiž, to jsme my všichni jeho občané. A co je naším zájmem? Dostat se po slušné dálnici z Prahy do Brna nebo z Brna do Ostravy, v relativně plynulém provozu a odpovídajícím čase, pokud možno bez karambolu. Takže na levnou, povětšinou tranzitní, kamionovou dopravu doplácíme ve všech směrech. Pokud by se tedy zdražila tranzitní doprava alespoň na úroveň, jaká je v okolních státech, jistě by to nepřineslo efekt na výběru mýta, ale dálnice by byly průjezdnější, a hlavně také – nemusely by se opravovat tak často. Neboli vybrat na mýtu ani ne devět miliard, a jen do modernizací napumpovat trojnásobek, no, takhle se tedy firma neřídí.


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

CETA: Přehnané regulace umělé inteligence mohou poškodit evropskou konkurenceschopnost

29.03.2024, Autor: red

Digitální regulační politika Evropské unie, zejména v oblasti umělé inteligence, vyvolala rozsáhlou diskusi. Ambiciózní legislativou, jako je AI Act, se EU snaží zaujmout pozici světového lídra v oblasti etického řízení umělé inteligence. Tento přístup však vyvolává obavy ohledně jeho dopadu na inovace a konkurenceschopnost v digitálním odvětví.

Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Komentář Radomíra Jáče k údajům a detailům ohledně výkonu HDP České republiky za loňské 4. čtvrtletí a za celý rok 2023

28.03.2024, Autor: Z blogosféry

Zpřesněné údaje o výkonu české ekonomiky za loňské závěrečné čtvrtletí hlásí lepší než původně reportované výsledky HDP. Dle zpřesněných dat HDP v loňském závěrečném čtvrtletí mezikvartálně vzrostl o 0,4 % a meziročně si připsal 0,2 %, když předchozí údaje uváděly mezikvartální růst HDP 0,2 % a meziroční pokles 0,2 %.

Schmarcz: Totální zesměšnění odborů. Potřebuje je ještě vůbec někdo?

27.03.2024, Autor: Martin Schmarcz

Odvoláváme, co jsme odvolali a slibujeme, co jsme slíbili. Jako pomatený pohádkový král působí odboráři poté, co si do čela opět zvolili Josefa Středulu jehož před třemi týdny sesadili v palácovém převratu. Tato tragikomická příhoda jen dokresluje, v jak žalostném stavu je hnutí, které kdysi doslova hýbalo politikou i režimy. Čím to je?

Švehla: Obchod mezi čistou a špinavou částí planety

25.03.2024, Autor: Martin Švehla

Ekologické vidění světa a ekonomiky se ve vyspělých zemních prosazuje už nejméně půl století, v posledních dekádách dokonce velmi radikálně, což vyvolává silnou oponenturu. Jedni mluví o záchraně planety, jejíž zkáza je při současné produkci oxidu uhličitého neodvratná, druzí mluví o ekonomické záchraně společnosti, která se přehnanou a překotnou redukcí uhlíkové stopy ničí v samých základech svého fungování. 

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Recenze zákona o lobbování

18.03.2024, Autor: red

O českém právním řádu se všeobecně soudí, že se stoupající kvantitou trvale klesá jeho kvalita. Pokud platí zákon přechodu kvantity v kvalitu, pak je legislativa výjimkou. Pravděpodobně to souvisí i s tím, že vedle dalších právnických profesí je legislativec málo placen, a když to nefunguje, slouží jako fackovací panák.

Švehla: Euro a politika

17.03.2024, Autor: Martin Švehla

Když pan prezident jednou větou vyvolá veřejnou diskusi, svědčí to o jeho vlivu. V případě zavedení eura to sice není diskuse, která by spojovala, ale také to není nic, co by širokou veřejnost až tak vzrušovalo. Navíc exportéři, kteří se zpočátku zdáli být nejhlasitějšími zastánci přijetí eura se z diskuse vytratili poté, co koruna oslabila a zajistila jim dodatečné příjmy.

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama

Bez jakých znalostí a dovedností se dnes zaměstnanci neobejdou?

14.03.2024, Autor: Z blogosféry

Aby člověk získal a udržel si dobré pracovní místo, musí se prosadit často ve vysoké konkurenci. K tomu pak potřebuje určité vlastnosti a schopnosti, které pomohou podávat patřičné výkony, zvládat pracovní situace a efektivně komunikovat s kolegy i nadřízenými. Co je v současném boji o kvalitní pozici potřeba nejvíce?

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama