Apogeo
Reklama

Spotřebitelské fórum vydalo desatero pro poskytování úvěrů

31.01.2018, Autor: Z tiskových zpráv

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Spotřebitelské fórum vydalo desatero pro poskytování úvěrů

Spotřebitelské fórum, nezisková platforma pro komunikaci mezi občany, občanskými sdruženími, firmami a státem, spolu s dalšími neziskovými organizacemi sestavilo desatero

etického poskytování spotřebitelských úvěrů. To pro spotřebitele představuje nástroj, jak posuzovat standard serióznosti a sociální odpovědnosti jednotlivých poskytovatelů. Banky a nebankovní instituce se mohou k desateru připojit jeho začleněním do svého etického kodexu.
1. Dodržování desatera a zákonných povinností
Poskytovatelé úvěrů dbají na dodržování povinností, jež pro nabízení a poskytování úvěrových služeb spotřebitelům vyplývají z příslušné právní úpravy a z požadavků České národní banky coby regulátora.
2. Pravdivá propagace úvěrů
Poskytovatelé úvěrů nepoužívají nepravdivá tvrzení, která odporují zákonným ustanovením, ani například klamavou a zavádějící reklamu na jimi poskytované služby. Reklama nesmí využívat nezkušenosti, neznalosti či tísně samotného spotřebitele. Banky a instituce také získávají kontakty na zákazníky pouze na základě férové marketingové komunikace.
3. Férová nabídka úvěrových služeb
Poskytovatelé úvěrů nabízejí spotřebiteli pouze takové úvěrové produkty, které odpovídají potřebám, finančním možnostem, znalostem a zkušenostem spotřebitele. Nenabízejí revolvingové (krátkodobé) úvěrové produkty ani kvazipodnikatelské úvěry. Rovněž neposkytují úvěry, které by účelově simulovaly půjčky mezi občany pouze za účelem vyhnutí se právní úpravě spotřebitelského úvěru.
4. Ověření úvěruschopnosti
Poskytovatelé úvěrů vždy důkladně prověřují úvěruschopnost klientů a využívají k tomu dat z relevantních úvěrových registrů. Také vycházejí z informací od samotných zákazníků.
5. Postup vůči odmítnutým žadatelům o úvěr
Odmítnutým žadatelům o úvěr je ve vhodných případech sdělena informace o dostupné pomoci pro řešení jejich tíživé finanční situace a neziskovém poradenství, včetně doporučení pro odpovědný postup při správě osobních financí. Touto problematikou se zabývá například Sdružení českých spotřebitelů v publikaci Odpovědného půjčování.
6. Pravdivé předsmluvní a smluvní poskytování informací
Úvěrové instituce a jejich partneři poskytují svým klientům a zájemcům o své služby srozumitelné, úplné, jasné, pravdivé a nezavádějící informace o podmínkách smlouvy, a to v rámci domluvy služeb i služeb samotných. Spotřebitelé mají také dostatek času na rozmyšlenou, aby mohli provádět zodpovědná rozhodnutí.
7. Dobře zvládnutá komunikace se zranitelnými osobami
Poskytovatelé úvěrů zohledňují při jednání se spotřebitelem i jeho potenciální zranitelnost, například v důsledku jeho zdravotního či mentálního stavu či věku.
8. Upřednostnění změny splátkového kalendáře a smírného řešení sporů
Poskytovatelé úvěrů upřednostňují změnu splátkových kalendářů před soudním vymáháním nebo postoupením pohledávek třetímu subjektu. Souhrn nákladů, které souvisejí se změnami splátkového kalendáře, nepřesáhne součin čísla 0,5 a počáteční celkové výše spotřebitelského úvěru. Toto pravidlo se použije obdobně i při konsolidaci více úvěrů. V případě zhoršení životní nebo ekonomické situace klienta se poskytovatelé snaží najít možnosti řešení dohodou.
9. Vyvarování se nekalého vymáhání pohledávek
Poskytovatelé úvěrů nepoužívají při vymáhání pohledávek zavádějící slovní označení či symboliku, která má vyvolat dojem, že jde o vymáhání dluhu ze strany exekutora nebo soudního vykonavatele, či předstírat, že pohledávky byly přiznány v soudním řízení a jsou vymahatelné, v případě, že tomu tak není.
10. Sociální odpovědnost
Poskytovatelé úvěrů podporují nezávislé neziskové poradenství a projekty zaměřené na zvyšování finanční gramotnosti. Cílem je zvýšit dostupnost nezávislého odborného poradenství zejména pro zranitelné osoby a osoby v tíživé finanční situaci.
Desatero vypracovalo Spotřebitelské fórum, z.ú., Poradna při finanční tísni, o.p.s., Sdružení českých spotřebitelů, z.ú., a Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.
Podle Kryštofa Kruliše, předsedy správní rady Spotřebitelského fóra desatero vzniklo v dialogu neziskových organizací, které se věnují problematice úvěrování ve své každodenní praxi. „Kulatého stolu, na němž jsme desatero připravovali, se zúčastnili také představitelé sektoru poskytovatelů úvěrů, včetně České leasingové a finanční asociace, a zástupci příslušných institucí státu. Cílem desatera je podpořit samoregulaci v sektoru spotřebitelských úvěrů. Mělo by přispět k lepší informovanosti klientů i větší předvídatelnosti postupu poskytovatelů v rámci celého procesu úvěrování,“ dodává Kruliš.
O Spotřebitelském fóru, z.ú.
Spotřebitelské fórum je otevřená nezisková platforma pro komunikaci mezi občany, občanskými sdruženími, firmami a státem. Propojuje organizace a firmy působící na domácím trhu a hájí zájmy českých spotřebitelů zejména v oblastech, jako jsou maloobchod, sdílená ekonomika, e-commerce, realitní trh či finanční služby.
Cílem Spotřebitelského fóra je v dlouhodobém horizontu vytvářet a moderovat dialog spotřebitelských organizací s byznysem a veřejnou sférou, edukovat spotřebitele o kvalitě zboží a služeb, k posílení jejich kvalifikovaného rozhodování a k budování vzájemné důvěry mezi spotřebiteli, státem a podnikateli. Projekty a kampaně přispívající k informovanosti spotřebitelů fórum aktivně podporuje.


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

V Praze se na konferenci FinTech Roadmap´24 opět sejdou největší osobnosti česko-slovenské FinTech scény

18.04.2024, Autor: red

Prostory Václavák 22 v Praze budou ve čtvrtek 16. května hostit největší české a slovenské experty v oblasti finančních technologií. V rámci třetího ročníku businessové konference FinTech Roadmap´24 se na jednom místě potkají zakladatelé, C-level a nadšení zaměstnanci FinTechů, zástupci technologicky zaměřených bank i řada start-upistů.

Křest knihy Untypical na akci ČESKO BĚŽÍ MODŘE

27.03.2024, Autor: red

RÁDI BYCHOM VÁS POZVALI NA KŘEST KNIHY ATYPICKÝ, KTEROU VYDÁVÁME KE SVĚTOVÉMU DNI ZVÝŠENÍ POVĚDOMÍ O AUTISMU 2. DUBNA A KE KAMPANI ČESKO SVÍTÍ MODŘE A ČESKO BĚŽÍ MODŘE. KNIHU NAPSAL PETE WHARMBY, PEDAGOG A SPISOVATEL NA SPEKTRU AUTISMU, OTEC MALÉ DCERY. AUTISMUS MU BYL DIAGNOSTIKOVÁN VE 34 LETECH. 

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

PVK zvou na prohlídku čistírny odpadních vod Kbely

19.03.2024, Autor: red

Pražské vodovody a kanalizace nabídnou v sobotu 13. dubna komentovanou prohlídku čistírny odpadních vod Kbely. „Vstup je zdarma, ale nutná je REGISTRACE na webových stránkách www.pvk.cz,“ informoval tiskový mluvčí společnosti Tomáš Mrázek.

FTN a Pražské vodovody a kanalizace představili projekt nové čistírny nemocničních odpadních vod za použití unikátních technologií, a to díky Norským fondům! 

17.02.2024, Autor: red

Fakultní Thomayerova nemocnice (FTN) a Pražské vodovody a kanalizace (PVK) představili společný projekt nové čistírny nemocničních odpadních vod (OV) s využitím unikátních technologií, které budou poprvé použity ve zdravotnickém zařízení v ČR. Projekt byl finančně podpořen díky Norským fondům prostř. SFŽP (Státní fond životního prostředí ČR) částkou 23 099 715 Kč. 

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
Reklama