Apogeo
Reklama

Volba prezidenta ukázala, že volby starostů by společnost dále dělily

04.02.2018, Autor: Petr Vrabec

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Volba prezidenta ukázala, že volby starostů by společnost dále dělily

Recenze novely Ústavy ČR – přímá volba starostů a hejtmanů.

Hodnocení Ekonomického magazínu: 20 %
Autor: poslanci SPD
Stanovisko vlády: neutrální
Datum předložení: prosinec 2017
Při hledání podpory napříč politickým spektrem, jak se ve sněmovně tradičně říká spolupráci s komunisty a jinými extremisty, se vláda chová jako smrt. Bere všechno, a tak se nelze divit, že v rozporu s doporučeními odborného aparátu již odsouhlasila návrh na zdanění církevních restitucí a nejnověji neodmítla Okamurův návrh novely ústavy, která má umožnit přímou volbu starostů, primátorů a hejtmanů. Kromě posílení participace občanů na správě věcí veřejných to údajně odstraní neduhy spojené s politizací místní správy, nízkou transparentností, malou rozpočtovou odpovědností nebo klientelismem.
Na přímé volbě prezidenta můžeme vidět, že podobné představy nevycházejí ani tak z analýzy možných zisků, jako spíš ze slepé víry, že jakákoli změna je lepší než současný stav. „Zvolíme si svého prezidenta a politici nám do toho nebudou kecat,“ to byl ve stručnosti motiv, když o přímou volbu prezidenta začali usilovat lidé zklamaní volbou Václava Klause. Mimochodem, byli to skoro ti samí, kteří tak vehementně usilovali o nezvolení Miloše Zemana, což je asi nejpřesnější vyjádření motivace pro přímou volbu Jiřího Drahoše.
Obce i kraje, v ústavě označované jako vyšší územní samosprávné celky, jsou podle současné úpravy spravovány zastupitelstvem obce, respektive kraje. Toto znění ústavy sice nekoliduje s přímou volbou starostů či hejtmanů, ale brání v tom, aby na zastupitelstvu byli nezávislí. Starosta, hejtman i příslušné rady jsou výkonnými orgány samospráv a ze své činnosti jsou odpovědní zastupitelstvu. Mohou být kdykoli odvoláni, a to u přímo volených zástupců nedává smysl. Předložený návrh proto znění ústavy rozšiřuje tak, aby bylo možné samosprávu samostatně spravovat i starostou, hejtmanem či radou.
Podle předkladatelů je současný stav zcela nevyhovující, neboť podporuje kolektivní neodpovědnost. Starosta či hejtman mohou podle nich být „uvláčeni“ požadavky členů zastupitelstev či rady, které však za ně nenesou viditelnou politickou, ale ani faktickou odpovědnost. Starostou nebo hejtmanem se může stát někdo, koho občané nechtějí a do čela obce či kraje je nasazen pouze z politických důvodů a na základě neprůhledných dohod. Nastávají tak případy, kdy nepřímo zvolený starosta či hejtman mají jen velmi slabý mandát a nemohou přistoupit k potřebným změnám ve veřejném zájmu a realizovat je.
I kdyby všechno z uvedené litanie bylo pravdivé, což v případě všech starostů či hejtmanů jistě neplatí, neexistuje žádný relevantní důvod, proč by tomu tak nemělo být i v případě přímé volby. Ba co víc, zatímco dnes může politickou odpovědnost vůči starostovi vyvodit kromě občanů ve volbách i zastupitelstvo, v navrhovaném modelu by to možné nebylo.
Bývalí primátoři Prahy a spousta dalších obecních zastupitelů, které policie stíhá za hlasování v zastupitelstvu či radě, zase mohou dosvědčit, že faktickou odpovědnost, včetně té trestněprávní, mají už dnes.
Spojování přímé volby se silným mandátem a možností realizovat potřebné změny je absurdní v situaci, kdy zavedení přímé volby má být podle vyjádření předkladatele kombinováno s odvoláváním politiků. Okamurova vize státu, ve kterém politici nevládnou, nýbrž plní zadání z nejrůznějších referend, mění povahu mandátu zástupce od tzv. volného, tj. reprezentativního, k mandátu vázanému, tzv. imperativnímu, což by nejspíš rovněž vyžadovalo ústavní změnu. Podstatnější ovšem je, že závislost na udělených instrukcích u zvolených zástupců je přímou cestou k osobní neodpovědnosti a klientelismu.
Přímá volba starostů není Okamurův vynález. Uvažovala o ní již Nečasova vláda, a poslanecké návrhy v té době dokonce předložili poslanci STAN, kteří s myšlenkou přišli jako první. Bez smrtícího koktejlu referend a odvolávání politiků se jedná o model, který funguje na Slovensku či v Polsku, jak ostatně rádi uvádějí jeho příznivci. Co už ale doložit neumí a nemohou, jsou jeho zázračné účinky.


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Recenze zákona o lobbování

18.03.2024, Autor: red

O českém právním řádu se všeobecně soudí, že se stoupající kvantitou trvale klesá jeho kvalita. Pokud platí zákon přechodu kvantity v kvalitu, pak je legislativa výjimkou. Pravděpodobně to souvisí i s tím, že vedle dalších právnických profesí je legislativec málo placen, a když to nefunguje, slouží jako fackovací panák.

Recenze novely zákona o státní sociální podpoře

06.03.2024, Autor: red

Meziroční nárůst cen za elektřinu pro průměrnou domácnost odhadem 4500 Kč ročně predikoval v listopadu loňského roku Tomio Okamura. Vycházel z avizovaného růstu regulovaných cen energií a zapřísahal vládu, aby občanům a firmám s drahými cenami energií v příštím roce pomohla, jinak se z toho všichni zhroutí.

Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Recenze návrhu ústavního zákona o referendu

19.02.2024, Autor: red

Největším příznivcem přímé demokracie zpravidla bývají opoziční strany. Mohou tak odmítat vládou prosazované nepopulární kroky, nebo jen vládě jednoduše vnucovat vlastní agendu. Pokud se opozice po volbách ujme moci, její vztah k referendu zpravidla značně ochladne.

Recenze novely trestního zákoníku

05.02.2024, Autor: red

Ministr spravedlnosti Pavel Blažek má u neziskovek spoustu škraloupů. Od posezení s nežádoucími osobami přes bombardování žalobců nevhodnými dotazy. Přitom se nedá říct, že by se jim nesnažil nadbíhat. Nové vymezení trestného činu znásilnění je úpravou, po níž různé spolky volají už dlouho a musel přijít ministr Blažek, založením spíše konzervativec, aby je někdo konečně vyslyšel.

Recenze novely zákona o státní památkové péči

22.01.2024, Autor: Z blogosféry

Stát to sice není, ale zároveň tak trochu je. Je to součást Číny a zároveň úplně ne. Postavení Tchaj-wanu by se dalo mírně řečeno označit za schizofrenní. Většina světa zastává politiku jedné Číny, což znamená, že Tchaj-wan jako stát neuznává, současně s ním však udržuje vztahy, jako by to stát byl, jen tomu tak neříkají.

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Recenze novely zákona o ochraně zemědělského půdního fondu

27.12.2023, Autor: red

O mizerném nakládání se zemědělským půdním fondem už se toho napsalo mnoho, takže jen stručná rekapitulace. Každý rok je v průměru vyjímáno a zabíráno 700 hektarů zemědělské půdy, z toho zhruba 40 % té nejkvalitnější v první a druhé kategorii. Pokud bychom to sečetli za deset či dvacet let, jsou to obrovská čísla.

Recenze novely zákona o soudech a soudcích

11.12.2023, Autor: swp, red

Bylo vám třicet, jste svéprávný a bezúhonný? Pokud ano, jděte dělat přísedícího k soudu. Zvolen bude každý, pokud jeho zkušenosti a morální vlastnosti dávají záruku, že svou funkci bude řádně zastávat. Ve skutečnosti postačí ta svéprávnost a možná formální bezúhonnost. O místa soudních přísedících dlouhodobě není zájem a na soudech jich je nedostatek.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Recenze novely zákona o rozpočtovém určení daní

03.11.2023, Autor: red

Že mají kraje málo peněz, ví snad každý. Ne že by to lidi zas tak zajímalo, ale stěžovat si na nedostatek financí je u nás národním sportem číslo jedna. Mezi krajskými politiky lze čas od času dokonce zaslechnout názor, že krajská samospráva nemá smysl, pokud kraje nedostávají k výkonu svých pravomocí dostatek peněz.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama