e-news.cz - kurzy
Reklama

Česko nerecykluje nápojové plechovky. Startuje kampaň #replechuj

03.12.2018, Autor: Z tiskových zpráv

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Česko nerecykluje nápojové plechovky. Startuje kampaň #replechuj

Odstartovala kampaň #replechuj, české asociace WIACA (Wine in a can association).

Všichni její členové od dnešního dne poskytují zákazníkům možnost vrácení plechovek od jejich produktů na vybraných místech prodeje a současně i vratnou zálohu. Vytříděné plechovky následně na vlastní náklady dopraví do recyklačního zařízení v zahraničí.
V České republice totiž žádné takové zařízení není a na rozdíl od zbytku vyspělých států Evropy se v Čechách nápojové plechovky speciálně nerecyklují. Hlavním posláním kampaně a iniciativy #replechuj je zahájení veřejné debaty o recyklaci plechovek a celospolečenská změna v chování.
Kampaň #replechuj si klade za cíl jít příkladem těm největším hráčům na trhu, kteří emitují miliony plechovek ročně, jenž končí ve směsném odpadu. Jedná se hlavně o výrobce piva a nealkoholických či energetických nápojů.
Chceme ukázat těmto Goliášům trhu, že recyklace plechovek je správná a především možná. Stačí chtít a začít pro to něco dělat. Ve vyspělých státech Evropy je recyklace a zálohování plechovek naprosto běžnou záležitostí. Pokud tedy tyto firmy vyváží své produkty do zahraničí, nebo ze zahraničí pocházejí, ví že recyklovat plechovky lze bez závažnějších problémů. Jen by to pro ně momentálně v rámci českého trhu znamenalo zvýšené náklady a starosti. My, pomyslní Davidové trhu, sdružení pod asociaci WIACA, zvýšení nákladů a větší nápor na naše kapacity podstoupíme. Jde totiž o správnou věc. To, že v této oblasti zatím selhávají státní instituce, neznamená, že se zodpovědnosti nemůžeme my výrobci a prodejci chopit sami,“ vysvětluje hlavní myšlenku a pohnutky projektu #replechuj, Tomáš Polák, výkonný ředitel značky vín v plechovkách Secco+ a spoluzakladatel asociace WIACA.
Miliony plechovek končí ve směsném odpadu. WIACA to chce změnit
Asociace WIACA sdružuje tři subjekty působící na českém trhu. Dva z nich jsou výrobci a prodejci vín v plechovkách. Jedná se o zmiňovanou společnost Secco+ a dále značku Vi WINE, kterou v projektu zastupuje Jan Langhans, její výkonný ředitel. Třetím členem asociace je výrobce nealkoholických nápojů Smarty se svým majitelem a ředitelem Dominikem Haškem, bývalým hokejovým brankářem a olympijským vítězem.
Asociace má sice v názvu, že sdružuje výrobce vín v plechovkách, nicméně když jsme Dominikovi Haškovi náš záměr představili, chtěl do toho jít s námi a projekt podpořit. A jelikož jde o dobrou věc, rozhodli jsme se, že čím více nás na začátku projektu bude, tím spíše se nám podaří celospolečenskou změnu nastartovat. Proto jsme rádi nápoj Smarty přibrali lidově řečeno do party,“ vysvětluje členství nealkoholického nápoje Smarty v asociaci WIACA Tomáš Polák.
Všechny tři společnosti dohromady ročně emitují plechovky v řádech statisíců, přičemž drtivou většinu jich vyprodukuje Smarty. Pro úplnost je třeba dodat, že se započtením plechovek výrobců piva či energetických a jiných nealkoholických nápojů, se roční produkce plechovek v České republice rázem dostává do řádu desítek milionů kusů ročně.
Hliníku, ze kterého se plechovky vyrábějí, je na planetě omezené množství. Jako národ, natož lidstvo, si tedy nemůžeme dovolit s ním jen tak plýtvat a kvůli jeho získávání ničit životní prostředí. Přesně kvůli tomu jsme se rozhodli na vlastní náklady, bez dotací či pomoci státu, tuto iniciativu zrealizovat, abychom veřejnosti ukázali, že společně můžeme věci změnit k lepšímu a být o něco zodpovědnější,“ říká k aktuální situaci Jana Drozdová, ředitelka provozu společnosti Vi WINE a předsedkyně asociace WIACA.
Od dnešního dne startuje replechace
Prakticky všechny vyprodukované nápojové plechovky nyní končí v koších na směsný odpad. To však bude již minulostí. Na vybraných prodejních místech produktů asociace WIACA jsou ode dneška rozmístěny speciální koše na recyklaci plechovek. Po jejich naplnění členové asociace na vlastní náklady všechny vytříděné plechovky odvezou do recyklačního centra v zahraničí, kde je bezztrátově zrecyklují na nové plechovky. V České republice totiž žádné zařízení, které by dokázalo plechovky zrecyklovat neexistuje. Pro posílení motivace zákazníků třídit plechovky hodlá asociace na své produkty zavést vratnou zálohu 1 Kč, kterou zákazníci obdrží při vytřídění plechovky do speciálního koše.
Trh chceme formovat a motivovat ke změně také pomocí petice, která ostatním ukáže, že změnu si přejí lidé této země, a ne pouze několik výrobců s pár set tisíci plechovkami. Podepsat ji mohou všichni, kdo vnímají recyklaci plechovek jako krok správným směrem, na webu asociace www.wiaca.org,“ říká Dominik Hašek, výkonný ředitel společnosti Smarty.
Recyklace plechovek je bezztrátová. Jsou nejekologičtějším obalem
Recyklace plechovek se oproti ostatním typům obalů jako je papír, plast nebo sklo pyšní takzvanou bezztrátovostí. Plechovky je totiž možné recyklovat jedna k jedné. Od momentu, co prázdnou plechovku vytřídíte, to trvá přibližně osm týdnů, než z té samé zrecyklované plechovky pijete znovu. Tento proces recyklace lze navíc opakovat prakticky donekonečna.
Plechovky jako nápojový obal mají mnoho výhod a silných stránek. Jednak jsou bezztrátově recyklovatelné. Oproti sklu jsou dále značně odolnější a své o tom ví každý výrobce i přepravce. Když se převrátí kamion s lahvemi, je to pro výrobce pohroma, jelikož jsou všechny produkty zničené. Když se to samé stane s kamionem plným plechovek, tak jsou škody na zboží minimální,“ popisuje výhody plechovek Jan Langhans a dodává, „plechovky jsou také lehčí a skladnější než skleněné lahve. Na přepravu stejného množství nápoje při plnění do plechovek zatížíte kamion výrazně méně. To vám dovoluje převést větší objem produktů na jednu jízdu a méně tak zatěžujete životní prostředí. Plechovky zároveň poskytují nápojům nejdelší trvanlivost. Navíc na rozdíl od skleněných lahví nepropouští světlo ani vzduch přes korek, což ocení hlavně vinaři. Víno nedozná během čekání na zákazníka žádnou změnu a ponechá si všechny správné chutě a vlastnosti. Kdo by se chtěl o plechovkách jako obalu dozvědět více, může se podívat na stránky naší asociace www.wiaca.org.“


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

V Praze se na konferenci FinTech Roadmap´24 opět sejdou největší osobnosti česko-slovenské FinTech scény

18.04.2024, Autor: red

Prostory Václavák 22 v Praze budou ve čtvrtek 16. května hostit největší české a slovenské experty v oblasti finančních technologií. V rámci třetího ročníku businessové konference FinTech Roadmap´24 se na jednom místě potkají zakladatelé, C-level a nadšení zaměstnanci FinTechů, zástupci technologicky zaměřených bank i řada start-upistů.

Křest knihy Untypical na akci ČESKO BĚŽÍ MODŘE

27.03.2024, Autor: red

RÁDI BYCHOM VÁS POZVALI NA KŘEST KNIHY ATYPICKÝ, KTEROU VYDÁVÁME KE SVĚTOVÉMU DNI ZVÝŠENÍ POVĚDOMÍ O AUTISMU 2. DUBNA A KE KAMPANI ČESKO SVÍTÍ MODŘE A ČESKO BĚŽÍ MODŘE. KNIHU NAPSAL PETE WHARMBY, PEDAGOG A SPISOVATEL NA SPEKTRU AUTISMU, OTEC MALÉ DCERY. AUTISMUS MU BYL DIAGNOSTIKOVÁN VE 34 LETECH. 

Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

PVK zvou na prohlídku čistírny odpadních vod Kbely

19.03.2024, Autor: red

Pražské vodovody a kanalizace nabídnou v sobotu 13. dubna komentovanou prohlídku čistírny odpadních vod Kbely. „Vstup je zdarma, ale nutná je REGISTRACE na webových stránkách www.pvk.cz,“ informoval tiskový mluvčí společnosti Tomáš Mrázek.

FTN a Pražské vodovody a kanalizace představili projekt nové čistírny nemocničních odpadních vod za použití unikátních technologií, a to díky Norským fondům! 

17.02.2024, Autor: red

Fakultní Thomayerova nemocnice (FTN) a Pražské vodovody a kanalizace (PVK) představili společný projekt nové čistírny nemocničních odpadních vod (OV) s využitím unikátních technologií, které budou poprvé použity ve zdravotnickém zařízení v ČR. Projekt byl finančně podpořen díky Norským fondům prostř. SFŽP (Státní fond životního prostředí ČR) částkou 23 099 715 Kč. 

Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama