Apogeo
Reklama

Dělba moci? I v Británii jsou ministři voleni z členů parlamentu

10.03.2019, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Dělba moci? I v Británii jsou ministři voleni z členů parlamentu

Recenze novely Ústavy – klouzavý mandát.

Hodnocení Ekonomického magazínu: 40 procent.
Autor: poslanci Michálek, Faltýnek, Farský, Okamura a další
Datum předložení: únor 2019
Po klouzavém mandátu se poslanec Babiš začal shánět hned, jak poprvé zasedl ve sněmovně a zjistil, že bude muset poslouchat „ty kecy“. Už jako ministr financí uvažoval dokonce o rezignaci na mandát, aby mohl nerušeně makať. Když ho pak prezident Zeman na Sobotkovu naléhavou žádost přece jen z funkce odvolal, byl nejspíš rád, že tak neučinil, neboť by přišel o možnost vykecávat se s ostatními poslanci. Že je demokracie mimo jiné žvanírna, je fakt, který někoho vede k jejímu zrušení, jíní se spokojí s klouzavým mandátem. Ještě že tak.
Diskuse o klouzavém mandátu je primárně diskusí o neslučitelnosti funkcí poslance a člena vlády, která se po revoluci poprvé vedla už v roce 1991. V Česku jsme si nakonec ponechali slučitelnost, na Slovensku přijali úpravu, která souběh funkce ministra a člena dolní komory (horní nemají) vylučuje. V Evropě nejde o nic výjimečného. Kromě našich východních sousedů je souběh těchto funkcí vyloučen i ve Švédsku, Belgii, Nizozemsku, Lucembursku, Francii, Portugalsku, Rakousku, Lotyšsku, Estonsku či Bulharsku a Slovinsku.
Stejný návrh nyní podávají Piráti, kteří se pro tento účel spojili s poslanci Starostů, ANO a SPD. Vycházejí z novely Ústavy, kterou v minulém volebním období předložili tehdejší ministři Babiš a Stropnický. Poněkud překvapivou změnou je, že se vládním stranám podařilo iniciativu podstrčit opozičním poslancům, kteří do médií začali trousit stejná moudra, jako představitelé vládních stran: ministři mají makat a ne vysedávat ve sněmovně. Ještě než si na tuto tezi posvítíme zevrubněji, řekněme si, jak je návrh postaven.
Na první pohled se nejedná o nic složitého. Pokud se poslanec stane členem vlády, jeho mandát zanikne a místo něj do sněmovny nastoupí náhradník (další v pořadí na kandidátce), který se stane dočasným poslancem se všemi právy (hodilo by se napsat i povinnostmi, ale žádné mě nenapadají). Dočasný poslanec poslancuje jako všichni ostatní, ale v okamžiku, kdy funkce člena vlády zanikne před skončením volebním období (a jak víme, stává se to) vrací se exministr zpět na své poslanecké místečko a mandát dočasného poslance zaniká.
Kromě Lucemburska je to ve všech zemích, které klouzavý mandát mají. Je v tom však drobný, ústavní háček, kvůli němuž dala vláda návrhu jen neutrální stanovisko, i když všichni oslovení ministrující poslanci uváděli, že klouzavý mandát je prima. Ústavní konstrukce klouzavého mandátu jiných států, na jejichž úpravu se předkladatelé odvolávají, totiž vychází z principu pozastavení výkonu mandátu, a nikoliv jeho zániku. Ostatně i naše Ústava říká jasně, že mandát vzniká zvolením a nikoli vyhazovem z vlády, jak návrh předpokládá.
I když za to jdou nutně body dolů, připusťme, že jde o odstranitelnou lapálii. Vraťme se raději k odůvodnění samotného návrhu. Předkladatelé vidí přínos návrhu jednak v důsledné realizaci principu dělby moci a zároveň trochu krkolomně tvrdí, že kumulace časově náročných funkcí může vést k absencím při zasedání komor Parlamentu a vyčerpání času ministrů účastí na jednáních sněmovny nesouvisejících s jejich resortem. Tento čas by ministři mohli věnovat řízení svého resortu a zastupování zájmů ČR v zahraničí.
Argument s dělbou mocí nelze brát vážně. V Británii jsou ministři voleni z členů parlamentu, přičemž teorie dělby mocí má svůj původ právě zde. Zajímavější je, že předkladatelé žehrají na časté absence ministrů a souběžně tvrdí, že nemají dost času na svůj resort. Ponechme stranou, kde ministři vlastně jsou, když nechodí tam ani tam a soustřeďme se na navrhované řešení, které tak trochu připomíná stalinské nět čelavěka, nět prabléma. Ministři už nebudou muset do sněmovny chodit, a tím pádem zde ani nebudou moci mít zapsanou absenci.
Zbývá otázka, zda více času na resort také znamená lepší výsledky. Napadá mě řada ministrů, u kterých to zcela jistě neplatí, ale záleží, co si kdo představuje pod takovým řízením ministerstva. Možná si předkladatelé myslí, že v okamžiku, kdy ministr vytáhne paty z baráku, úředníci to zapíchnou nebo rozjedou jeden velký mejdan. Možná to naopak vidí tak, že se na ministerstvu nikdo neodváží ani zapnout počítač, pokud k tomu ministr nedá písemný souhlas. Samozřejmě po pečlivém uvážení, na které je třeba mít dost času.
Ať tak nebo tak, nechodit na jednání sněmovny by pro ministry bylo jistě příjemné, jejich úřady se ale bez jejich každodenní přítomnosti obejdou, stejně tak se bez nich většinou obejde i sněmovna. Jejich účast na jednání však ztrátou času není. Zákony, a v tom kupodivu porušení dělby moci nikdo nevidí, nepředkládají sněmovně ministři, nýbrž vláda jako celek. Ministr není jen manažer, je to hlavně politik, který o všem, co vláda parlamentu předloží, také rozhoduje a hlasuje. Jistě neuškodí, když uslyší, co si tom sněmovna myslí.
– red, swp –


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Recenze zákona o lobbování

18.03.2024, Autor: red

O českém právním řádu se všeobecně soudí, že se stoupající kvantitou trvale klesá jeho kvalita. Pokud platí zákon přechodu kvantity v kvalitu, pak je legislativa výjimkou. Pravděpodobně to souvisí i s tím, že vedle dalších právnických profesí je legislativec málo placen, a když to nefunguje, slouží jako fackovací panák.

Recenze novely trestního zákoníku

05.02.2024, Autor: red

Ministr spravedlnosti Pavel Blažek má u neziskovek spoustu škraloupů. Od posezení s nežádoucími osobami přes bombardování žalobců nevhodnými dotazy. Přitom se nedá říct, že by se jim nesnažil nadbíhat. Nové vymezení trestného činu znásilnění je úpravou, po níž různé spolky volají už dlouho a musel přijít ministr Blažek, založením spíše konzervativec, aby je někdo konečně vyslyšel.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Recenze novely zákona o ochraně zemědělského půdního fondu

27.12.2023, Autor: red

O mizerném nakládání se zemědělským půdním fondem už se toho napsalo mnoho, takže jen stručná rekapitulace. Každý rok je v průměru vyjímáno a zabíráno 700 hektarů zemědělské půdy, z toho zhruba 40 % té nejkvalitnější v první a druhé kategorii. Pokud bychom to sečetli za deset či dvacet let, jsou to obrovská čísla.

Recenze novely zákona o soudech a soudcích

11.12.2023, Autor: swp, red

Bylo vám třicet, jste svéprávný a bezúhonný? Pokud ano, jděte dělat přísedícího k soudu. Zvolen bude každý, pokud jeho zkušenosti a morální vlastnosti dávají záruku, že svou funkci bude řádně zastávat. Ve skutečnosti postačí ta svéprávnost a možná formální bezúhonnost. O místa soudních přísedících dlouhodobě není zájem a na soudech jich je nedostatek.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Recenze novely zákona o volbách do Parlamentu ČR

06.03.2021, Autor: swp, red

V ANO „rezonuje“ myšlenka prosazovat celou Českou republiku jako jeden obvod. „Pokud by byl jeden obvod, tak lídr je kandidát na premiéra“, říká k tomu premiér a nepochybně tím myslí sám sebe.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Recenze novely zákona o volbách do Parlamentu ČR

09.02.2021, Autor: swp, red

V prosinci 2017 podala skupina senátorů návrh na zrušení části volebního zákona o volbách do Parlamentu ČR, v němž mimo jiné požadovala zrušení rozdělení České republiky do volebních obvodů spolu s uplatněním D´Hondtovy metody pro výpočet mandátů v takto vymezených volebních obvodech, a dále na zrušení načítacího kvora deset procent a více pro předvolební koalice.

Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama