Apogeo
Reklama

Liftago varuje před odstraněním pravomocí měst regulovat taxi

16.10.2019, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Liftago varuje před odstraněním pravomocí měst regulovat taxi

ONDŘEJ KRÁTKÝ, ředitel a spoluzakladatel Liftaga.
Poslanecká sněmovna bude projednávat novelu zákona o silniční dopravě, která má výrazně zjednodušit podmínky pro provoz taxislužby. Kromě jiných změn by nově řidiči nemuseli skládat tzv. zkoušku z místopisu.
Liftago vítá novelu zákona o silniční dopravě a považuje ji za potřebnou. Pod nálepkou modernizace však z novely vypadly nejen tradiční zkoušky z místopisu, ale drtivá většina pravomocí města ovlivňovat dopravní situaci a chytrými pravidly reagovat na aktuální trendy a potřeby, které ukazují rozvinutější města. Liftago považuje za klíčové ponechat městům potřebné pravomoci a zajistit odpovědnost přepravních aplikací za vlastní růst. Přílišné zmírnění zákona může zahltit města dalšími komerčními auty a snížit bezpečí cestujících.
Vysoký nárůst počtu řidičů taxi v ulicích jezdících jen na základě řidičského průkazu a čistého trestního rejstříku, ale bez znalosti právních předpisů a místa, kde se pohybují. I tak by mohla vypadat budoucnost městské dopravy, dojde-li ke schválení novely zákona o silniční dopravě v její současně navržené podobě. Podle ní by se mimo jiné měly omezit pravomoci měst určovat pravidla pro provozování taxislužby. Jedním z nich je i zkouška z místopisu. Na druhou stranu novela například umožňuje řidiči využívat místo taxametru mobilní aplikaci. Modernizaci zákona dlouhodobě podporujeme, i přesto, že respektujeme zákon i ve stávající podobě. Míra liberalizace zákona jde však za hranici toho, co je dobré pro město a lidi v něm. Pro Liftago není důležitý jen růst, ale také odpovědnost. Proto varujeme před úplným odstraněním pravomocí měst regulovat taxi a jsme připraveni předložit jasné důkazy, jaký by to mohlo mít dopad na bezpečnost cestujících nebo dopravní situaci. V době, kdy zahraniční a rozvinutější města po prvotní liberalizaci, kterou prošly několik let zpátky, nyní řeší omezení dopravy do center, je vyloženě neodpovědné nepoučit se a nechat si města ucpat příliš levnými taxíky, které konkurují MHD více než vlastním autům. 
Poučme se ze zahraničí – chytrá pravidla namísto tvrdé regulace
Zkoušku z místopisu pro řidiče taxi využívají jen města s komplikovanější dopravní situací jako jsou Praha a Brno. Skládá se z teoretické a praktické části. V rámci teoretické části absolvuje uchazeč test, který má prověřit znalost Prahy a obecného právního základu upravujícího provoz taxislužby a ochranu spotřebitele. Na jeho splnění je vyhrazen čas 90 minut. Za tuto dobu musí žadatel odpovědět na celkem 60 otázek, polovina z nich se týká místopisu Prahy a druhá je věnována právním předpisům. V každém z těchto dvou okruhů je možné udělat maximálně 6 chyb. Při absolvování testu má uchazeč k dispozici pouze zapůjčený atlas Prahy. Praktická část spočívá v prokázání bezchybného ovládání taxametru. Celá zkouška se skládá v češtině. Zkoušky z místopisu v jejich současné podobě jsou zastaralé, ale byly zneužity jako záminka pro odstranění většiny pravomocí měst. Místo jejich rušení by bylo lepší je digitalizovat a zmodernizovat. I takový Londýn se po původním zmírnění pravidel, které vedlo k obrovskému navýšení řidičů v ulicích, vrací ke zkouškám ze základní orientace ve městě a zkouškám z mateřského jazyka. Domníváme se, že je nutné, aby řidiče taxi nemohl dělat úplně každý. V dnešní podobě novely zákona není například žádná možnost měst kontrolovat pracovní povolení nebo trestní minulost řidičů. Cesta totální liberalizace a pak tvrdé regulace není ta správná. V Praze je už dnes téměř shodný počet taxíků, jako v New Yorku před digitální ekonomikou. Potřebujeme aplikacemi zkvalitnit služby, nikoliv přidat více řidičů. Ponechme městům možnost reagovat chytrými pravidly na vývoj dopravní situace i bezpečnostní rizika plynoucí z taxíků.
 Novela podle Liftaga: bezpečnost, dopad na dopravní situaci a narovnání podmínek trhu
Liftago, jako platforma zajišťující městskou přepravu lidí i zásilek bezpečně, odpovědně a spolehlivě, bude vždy zastávat názor, že k profesi řidiče taxi nestačí pouze splnění podmínek, které navrhuje novela zákona o silniční dopravě. Chceme podnikat odpovědně ke státu a městům, stejně tak i řidičům a našim zákazníkům. To mimo jiné znamená, že i nadále budeme poskytovat naše data pro zlepšování života a dopravní situace ve městech. Zároveň rozvojem naší služby na převoz zásilek přispíváme k většímu vytížení přepravců, kteří v ulicích už stejně jsou, nechceme přidávat další. Měníme přepravu lidí i zboží v České republice k lepšímu, ale díky neinformovanosti nebo lhostejnosti politické reprezentace může dojít k ohrožení bezpečnosti přepravy i dopravní situace.


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Recenze zákona o lobbování

18.03.2024, Autor: red

O českém právním řádu se všeobecně soudí, že se stoupající kvantitou trvale klesá jeho kvalita. Pokud platí zákon přechodu kvantity v kvalitu, pak je legislativa výjimkou. Pravděpodobně to souvisí i s tím, že vedle dalších právnických profesí je legislativec málo placen, a když to nefunguje, slouží jako fackovací panák.

Švehla: Euro a politika

17.03.2024, Autor: Martin Švehla

Když pan prezident jednou větou vyvolá veřejnou diskusi, svědčí to o jeho vlivu. V případě zavedení eura to sice není diskuse, která by spojovala, ale také to není nic, co by širokou veřejnost až tak vzrušovalo. Navíc exportéři, kteří se zpočátku zdáli být nejhlasitějšími zastánci přijetí eura se z diskuse vytratili poté, co koruna oslabila a zajistila jim dodatečné příjmy.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Bez jakých znalostí a dovedností se dnes zaměstnanci neobejdou?

14.03.2024, Autor: Z blogosféry

Aby člověk získal a udržel si dobré pracovní místo, musí se prosadit často ve vysoké konkurenci. K tomu pak potřebuje určité vlastnosti a schopnosti, které pomohou podávat patřičné výkony, zvládat pracovní situace a efektivně komunikovat s kolegy i nadřízenými. Co je v současném boji o kvalitní pozici potřeba nejvíce?

e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Švehla: Hartzování na trhu práce

04.03.2024, Autor: Martin Švehla

Ty návrhy se opakují a vracejí už skoro třicet let: uvolnit trh práce a tím rozhýbat českou ekonomiku. Obecně se soudí, že náš pracovní trh je „přehřátý“, zároveň velmi rigidní, že neumožňuje firmám pružně reagovat na situaci (vyhazovat a nabírat zaměstnance) a ještě jsme závislí na levných pracovních silách, migrujících k nám z Ukrajiny a z dalších zemí. Není to tak úplně pravda.

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama