Apogeo
Reklama

Přistupte k bilančnímu pohovoru jako k příležitosti, a ne jako ke zkoušce

21.01.2020, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Přistupte k bilančnímu pohovoru jako k příležitosti, a ne jako ke zkoušce

Konec roku a také následný začátek dalšího je přesně tou dobou, kdy často probíhají výroční pohovory zaměstnanců s nadřízenými.

Jak se na ně připravit, aby byly konstruktivní a přínosné pro obě strany a zároveň se nestaly obávanou stresovou záležitostí?
Co můžeme od takového setkání očekávat a co může přinést jak zaměstnancům, tak firmě?
Výroční pohovor je otevřené výroční setkání zaměstnavatele a zaměstnance po určité době, nejčastěji roku, v rámci nějž se hodnotí uplynulé období. Shrnou se úspěchy, neúspěchy, diskutuje se práce týmu i jednotlivce, probírají se návrhy, nápady na zlepšení či rozšíření aktivit. Je to příležitost projevit svůj názor a nadnést nová řešení. Rozhovor v drtivé většině probíhá mezi čtyřma očima, skupinová setkání nebývají tak efektivní. Zaměstnanec by neměl využít situace k pomluvám, ale naopak prokázat svou osobnost a schopnost konstruktivně jednat.
Přistupovat k bilančnímu pohovoru jako k příležitosti, a ne jako ke zkoušce, je základem úspěchu. Jednak eliminujete stres, a hlavně máte možnost zlepšit věci, co vás v práci brzdí či jinak omezují, a v neposlední řadě se ukážete jako silný hráč týmu. Je to příležitost ke zhodnocení uplynulého období, a to z obou stran, zaměstnance i zaměstnavatele. Vyzdvihnout úspěchy, ale také projednat neúspěchy a faktory, které k nim vedly, dále se pokusit najít řešení, aby se již neopakovaly.
Jednotlivá témata by měla být obecná, resp. zobecněná, vycházející z konkrétních situací. Je vhodné nesrovnalosti řešit během roku, úspěchy oceňovat také v průběhu, zde se jedná o jakousi sumarizaci, je upřednostňován určitý nadhled a vyvození univerzálních postupů pro další činnost. Vycházejte z faktů a držte se konstruktivní kritiky. Hodnocení i sebehodnocení by mělo být objektivní, určitě vyzdvihněte své úspěchy, nebojte se poukázat na své neúspěchy a dodejte k nim návrhy, jak byste nyní postupovali jinak, či co vám taková zkušenost přinesla do dalšího pracovního života.
Přípravě na takový pohovor je dobré věnovat více než jen pár minut a pak doufat, že se to nějak přežene. Praktické je sepsat si jednotlivé body a návrhy dalšího postupu, vytvořit osnovu celé schůzky. Je to také vhodná chvíle pro naše požadavky. Rozdělte si jednotlivé body dle témat a nebojte se vést svoji část rozhovoru. Zaměstnavatel jistě vaši aktivitu ocení, projevíte tak zájem a schopnost uvažovat v širším kontextu, než jsou jen zadané jednotlivé úkoly. Připravte si evaluaci nejen své práce, týmu a výsledků, ale také sebe a svého působení, výkonu za uplynulý rok. Na základě toho můžete prodiskutovat i své potřeby, ať již se týkají vybavení kanceláře, možnosti rozšíření týmu, nebo finančního ohodnocení. Anebo vašeho dalšího sebevzdělávání či rozšíření kvalifikace, zapojení se do projektu, který vás zajímá apod. V neposlední řadě máte příležitost prezentovat i osobní situaci, pokud by měla zásadní vliv na vaši práci, a pokusit se najít řešení akceptovatelné pro obě strany. Rozhodně se nebojte přijít s vlastními nápady a návrhy, které se týkají stávajících projektů, nebo i těch potenciálních. Zaměstnavatel je někdy už vzdálený práci na vaší pozici, a leckdy uvítá vhled a návrhy přímo zevnitř.
Vedení firmy by se mělo zaměřit na naplánování jednotlivých schůzek a dostatečné časové rezervy pro pohovor, dále by měl věnovat pozornost i prostředí, kde se bude rozhovor konat. Rozmyslet se, jakou míru formálnosti mu dát, aby výsledkem byla co nejotevřenější atmosféra.
Nejedná se pouze o zhodnocení uplynulého roku, ale také o jakési nastartování roku následujícího. Prostor by měly mít obě strany rovnocenný, a dobrat se tak základních bodů oboustranně spokojené spolupráce. Výroční pohovory neslouží jen ke zhodnocení zaměstnance, ale také samotné firmy. Zaměstnavatel získává cenné informace o směřování svých zaměstnanců, jejich inklinování k určitému tématu apod. Jedním z velkých cílů je identifikovat potenciální talenty pro specializované nebo manažerské pozice, nebo i zjistit směry pro nejvhodnější horizontální rotaci zaměstnanců na jiné oddělení, pobočky nebo také na pracovní místa v jiném regionu či v zahraničí atd. Vedení se tak otevírají možnosti plného využití lidského potenciálu, který zná dobře firmu a je k ní loajální, i k dalšímu rozrůstání se podniku. Je to příležitost pro firmu motivovat individuálně své zaměstnance, upevnit jejich loajalitu a obecně zlepšit atmosféru ve firmě, řídit rozvoj zaměstnanců a zvýšit možnosti zastupitelnosti.
Výsledkem takového pohovoru pro zaměstnavatele je získání informací, o co má zaměstnanec zájem, co ho motivuje, aby odváděl dobrý pracovní výkon. Zaměstnanec by měl odcházet s pocitem, že má nastavený čistý vztah se zaměstnavatelem a s poznámkami o dohodnutých plánech.
Je pravda a velká škoda, že ve většině firem se s bilančními pohovory nepracuje vůbec, nebo je přístup manažerů čistě formální, aby splnili svoji povinnost vůči personálnímu oddělení. Pokud nadřízený nebo firma pravidelné hodnocení se zaměstnanci nedělá, je určitě dobré, když zaměstnanec takové setkání s nadřízeným iniciuje.
JIŘÍ HALBRŠTÁT, manažer náboru a marketingu ManpowerGroup


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Schmarcz: Totální zesměšnění odborů. Potřebuje je ještě vůbec někdo?

27.03.2024, Autor: Martin Schmarcz

Odvoláváme, co jsme odvolali a slibujeme, co jsme slíbili. Jako pomatený pohádkový král působí odboráři poté, co si do čela opět zvolili Josefa Středulu jehož před třemi týdny sesadili v palácovém převratu. Tato tragikomická příhoda jen dokresluje, v jak žalostném stavu je hnutí, které kdysi doslova hýbalo politikou i režimy. Čím to je?

Švehla: Obchod mezi čistou a špinavou částí planety

25.03.2024, Autor: Martin Švehla

Ekologické vidění světa a ekonomiky se ve vyspělých zemních prosazuje už nejméně půl století, v posledních dekádách dokonce velmi radikálně, což vyvolává silnou oponenturu. Jedni mluví o záchraně planety, jejíž zkáza je při současné produkci oxidu uhličitého neodvratná, druzí mluví o ekonomické záchraně společnosti, která se přehnanou a překotnou redukcí uhlíkové stopy ničí v samých základech svého fungování. 

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Recenze zákona o lobbování

18.03.2024, Autor: red

O českém právním řádu se všeobecně soudí, že se stoupající kvantitou trvale klesá jeho kvalita. Pokud platí zákon přechodu kvantity v kvalitu, pak je legislativa výjimkou. Pravděpodobně to souvisí i s tím, že vedle dalších právnických profesí je legislativec málo placen, a když to nefunguje, slouží jako fackovací panák.

Švehla: Euro a politika

17.03.2024, Autor: Martin Švehla

Když pan prezident jednou větou vyvolá veřejnou diskusi, svědčí to o jeho vlivu. V případě zavedení eura to sice není diskuse, která by spojovala, ale také to není nic, co by širokou veřejnost až tak vzrušovalo. Navíc exportéři, kteří se zpočátku zdáli být nejhlasitějšími zastánci přijetí eura se z diskuse vytratili poté, co koruna oslabila a zajistila jim dodatečné příjmy.

Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Bez jakých znalostí a dovedností se dnes zaměstnanci neobejdou?

14.03.2024, Autor: Z blogosféry

Aby člověk získal a udržel si dobré pracovní místo, musí se prosadit často ve vysoké konkurenci. K tomu pak potřebuje určité vlastnosti a schopnosti, které pomohou podávat patřičné výkony, zvládat pracovní situace a efektivně komunikovat s kolegy i nadřízenými. Co je v současném boji o kvalitní pozici potřeba nejvíce?

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama