Apogeo
Reklama

Odloženka není půjčka. Spotřebitelé často tápou, i kvůli dvojímu názvosloví

19.02.2020, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Odloženka není půjčka. Spotřebitelé často tápou, i kvůli dvojímu názvosloví

Odložená platba bývá považována za způsob platby budoucnosti.

V současnosti roste nejrychleji ze všech platebních možností – například jen prostřednictvím Mall Pay lidé o letošních Vánocích nakoupili zboží za několik desítek milionů.
Růst její popularity však provází celá řada mýtů, neznalost principu služby ze strany spotřebitelů a také zmatky kolem názvosloví. Odložená platba, která se v české e-commerce běžné využívá, a která vychází ze zahraničních vzorů totiž paradoxně funguje podle jiného principu, než jí přisuzuje zákon. Co tedy je takzvaná odloženka, kterou mohou lidé využívat při nákupech na e-shopech?
Odloženka není půjčka aneb zmatek v názvosloví
Mnoho spotřebitelských organizací i zákazníků považuje odloženou platbu za formu půjčky. Sousloví „odložená platba“ se totiž objevuje v zákoně 257/2016 Sb. o spotřebitelském úvěru, kde je bez jakéhokoliv vysvětlení mechaniky uvedeno jako jedna z variant spotřebitelského úvěru. Stejné označení se však v minulosti zažilo podle zahraničních vzorů pro jednu z platebních možností, která dokázala zajistit odložení platby u e-shopu. Ta však s úvěrem nemá nic společného.
Například naše platba MALL Pay je zdarma, nemá stanovenou RPSN. Pokud spotřebitel za zboží nezaplatí, nenaskakuje mu žádný úrok. Označení ‘odložená platba’, jak ho historicky používáme my, vychází z překladu sousloví „deferred paymen“, které zavedly podobné služby v zahraničí – například největší evropský fintech Klarna. Jedná se tedy o zmatek způsobený tím, že v e-commerce se začal pojem využívat v jiném kontextu než později v zákoně.
Odloženka je pro zákazníka zdarma, platí za ní e-shop
Kolik stojí uživatele odložení platby za objednávku? Překvapivě nic. E-shop možnost zaplatit později zákazníkům poskytne zcela zdarma. A z čeho tedy služby typu MALL Pay žijí? Odloženka je jednou z platebních možností, takže e-shopy za každý zprostředkovaný nákup platí podobný poplatek, jako v případě platby kartou.
E-shopy jsou ochotni za zákazníka, který využije odloženku, zaplatit. Podobně jako u těch, kteří platí kartou. Zákazníci, kteří nakupují s MALL Pay, totiž zpravidla nakupují častěji a více.
K odložence nepotřebujete osobní doklady
Abyste mohli využít odložení platby, není potřeba složitě prokazovat svou totožnost. Není potřeba dokládat ani výpisy z účtu. Pro první posouzení zpravidla stačí vaše potvrzení prostřednictvím telefonního čísla.
Odloženku nevyužívají klienti bez peněz
Odložená platba může vypadat jako lákavá cesta, jak si vyhodit z kopýtka na cizí účet. Kdo by si však myslel, že přitahuje především klienty, co mají hluboko do kapsy, divil by se. Těch je totiž naprostá menšina. Uživatelé, využívající odloženku, jsou majetní, jen ji využívají pro zlepšení svého cashflow a zjednodušení celého procesu – k nákupu totiž nepotřebují platební kartu nebo řešit platbu převodem.
Nejtypičtějším uživatelem bývá rodič na mateřské, která zároveň plánuje nákupy pro svou domácnost. Je cenově senzitivní, a protože má domácnost hodně výdajů, snaží se nakupovat výhodně. Spravuje běžný provozní účet domácnosti, na který ji pravidelně přichází mateřská nebo rodičovská. Ví tedy, kdy se může dostat na nulu. Odloženku používá především proto, aby mu neunikly slevové akce ve chvíli, kdy už na účtu moc peněz nezbývá. To však rozhodně neznamená, že by neměl dostatek peněz třeba na spořícím účtu.
Odloženka není pro každého
Ne, odložit si splatnost e-shop opravdu nedovolí jen tak někomu. Přestože se e-shopy snaží k jejímu využívání motivovat zákazníky co nejvíce, rozhodně tak není na úkor jejich spolehlivosti. Každý klient, který chce odloženku využít, tak musí splnit několik důležitých podmínek.
Zhruba třetina lidí na odloženou platbu nedosáhne kvůli negativnímu skóringu. Kontrolujeme celou řadu parametrů a samozřejmě se koukáme i na zadlužení. Přivádět do e-shopů zákazníky s prokazatelně špatnou platební morálkou by bylo kontraproduktivní. Novým klientům zároveň nastavujeme velice nízký platební limit, který postupně zvyšujeme
S odloženkou na včasnou platbu nezapomenete
A co když zákazník za zakoupené zboží v předem určený den nezaplatí? I to je možné, přestože by musel být klient slepý a hluchý – služby se ho snaží kontaktovat po všech kanálech včetně volání, SMS a e-mailů. Pokud na výzvy nereaguje, přichází zpravidla po několika dnech první upomínky. V případě MALL Pay zpoplatněné stokorunou, aby je klient začal brát vážně. Pokud nereaguje ani na třetí, začíná se s nezaplaceným zbožím pracovat jako s běžnou pohledávkou – tedy podobně, jako když není zaplacen účet za telefon nebo elektřina.
ADAM KOLESA, CEO MALL Pay


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Daňhel: Dohledové orgány by měly zamezit neodbornému srovnávání povinného ručení

16.04.2024, Autor: Jaroslav Daňhel

Na začátku března uveřejnil Ekonomický magazín můj příspěvek Ekonomika „povinného ručení“ musí čelit trendu růstu škodního průběhu. Vzápětí v časopisu Pojistný obzor vyšel text „Povinné ručení zůstává pod tlakem vysoké škodní inflace“. Pojistný matematik Petr Jedlička zde konstatoval, že rozevírání nůžek mezi průměrnou škodou a průměrným pojistným pokračuje. 

Zemřel demýtizátor racionality

16.04.2024, Autor: red

Než se do toho se svým kolegou Amosem Tverskym pořádně pustili, ekonomie byla přesvědčena, že v podstatě bohatě vystačí s matematickým aparátem, sofistikovanými vzorci a důvěrou v lidskou racionalitu.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama

Schmarcz: Peklo mimořádných schůzí aneb proč dělat něco užitečného, když místo toho můžeme hrát před voliči trapné divadlo?

14.04.2024, Autor: Martin Schmarcz

Mimořádné schůze se mají konat jen mimořádně. Třeba když vypukne válka, pandemie, stav legislativní nouze, nebo vláda provede něco strašného, na co nestačí interpelace. U nás se z toho stává běžný kolorit. Něco ve stylu speciálního vysílání. Obvykle to ale spíše dopadne jako podřadná telenovela.

Poradna: Vyplatí se platit nájem, nebo splácet hypotéku?

12.04.2024, Autor: Z blogosféry

Řada rodin se rozhoduje mezi bydlením v nájmu a pořízením vlastního domova na hypotéku. Obě možnosti mají své výhody i nevýhody. Z pohledu budování majetku je vždy výhodnější pořízení vlastní nemovitosti na hypotéku.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
Reklama

CETA: Ceny potravin i nadále klesají

05.04.2024, Autor: red

V únoru letošního roku (poslední dostupná data) spotřebitelské ceny celkově vzrostly meziměsíčně o 0,3 %. Meziročně ceny v únoru vzrostly o 2,0 %, což bylo o 0,3procentního bodu méně než v lednu. Ceny zboží úhrnem zůstaly na úrovni měsíce ledna, zatímco ceny služeb vzrostly o 0,7 %.

CETA: Evropské dotace a regulace: Dvojsečná zbraň českého zemědělství

31.03.2024, Autor: red

Česká zemědělská komunita se ocitá v rozporu mezi regulacemi EU a systémem dotací, které formují současný agrární model. Zatímco Green Deal klade důraz na udržitelnost a ekologické zemědělství, dotace vytváří podmínky pro nadprodukci a environmentální zátěž. Tato situace odhaluje klíčový paradox v srdci evropské zemědělské politiky.

Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

CETA: Přehnané regulace umělé inteligence mohou poškodit evropskou konkurenceschopnost

29.03.2024, Autor: red

Digitální regulační politika Evropské unie, zejména v oblasti umělé inteligence, vyvolala rozsáhlou diskusi. Ambiciózní legislativou, jako je AI Act, se EU snaží zaujmout pozici světového lídra v oblasti etického řízení umělé inteligence. Tento přístup však vyvolává obavy ohledně jeho dopadu na inovace a konkurenceschopnost v digitálním odvětví.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama