Necelá polovina českých e-shopů (40 procent) se podle údajů společnosti Shoptet v posledních týdnech potýká s nedostatkem sortimentu dováženého ze zahraničí. Internetové obchody prodávající zboží přímo z Číny pociťují výpadky dodávek dokonce v 70 procent případů.

Kvůli poptávce po zboží, které nyní v e-shopech chybí, dosahují propady obratu některých z nich až 30 procent oproti běžnému období.

Komplikace v mezinárodním obchodu a pohybu zboží i osob způsobené koronavirem dopadají i na provozovatele českých internetových obchodů. Podle údajů společnosti Shoptet, největšího českého poskytovatele e-shopových řešení, se s výpadkem dodávek zboží potýká zhruba 40 procent z nich. A to bez ohledu na to, zda odebírají zboží z Asie, anebo z jiných částí světa. „E-shopů, které prodávají zboží přímo z Číny, je přibližně čtvrtina z celkového počtu. Potíže se zásobováním se u těchto obchodů projevuje u sedmdesáti procent z nich,“ uvádí Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.

Mezi nejvíce zasaženými e-shopy se objevují zejména obchody s módou. Právě ty bývají z velké části závislé na dovozu zboží z Číny nebo jiných asijských států. „Pokles obratu obecně pociťuje většina z e-shopů, kterých se týkají pozastavené, výrazně zpomalené nebo omezené dodávky zboží. Zejména u těch, které jsou na dovoz z Číny silně navázané, se však obrat v některých případech propadl až o třicet procent. Poptávka po určitém sortimentu stále trvá, tyto obchody jej ale bohužel nemohou nabídnout,“ vysvětluje Miroslav Uďan, a dodává: „Kdy dojde k obnovení běžného stavu, to bohužel zatím nedokážeme predikovat.“