COVID-19 podpoří online ekonomiku a urychlí digitalizaci, čímž dále posílí trend posledních více než desítky let. Podle našeho názoru by měli investoři tohoto trendu využít, a tak v této aktuální zprávě z akciových trhů přinášíme obsáhlý seznam firem, kterým tento trend prospívá a kde se mohou inspirovat.

Seznam je řazen podle jednotlivých kategorií, aby bylo pro investora jednodušší vybrat si právě ty oblasti digitalizace, o které má zájem.

Mnozí komentátoři a další vlivné osobnosti strávili měsíce tím, že vysvětlovali publiku, že po pandemii COVIDu-19 už se věci do starých kolejí nikdy nevrátí. Zajímavý komentář publikoval také partner společnosti Sequoia Capital Michael Moritz, který ve Financial Times uvedl, že COVID-19 urychlil trend směřující k rozsáhlé digitální ekonomice zhruba o pět let. Online podnikání bude v nadcházejících letech v porovnání s podniky, které jsou více závislé na fyzických prodejních kanálech, prosperovat. Moritz se také zabývá problematikou práce z domova a tím, jaké může mít důsledky pro komerční nemovitosti v budoucnosti. Pokud má pravdu, může to znamenat velkou ránu pro jednu z nejvýnosnějších tříd aktiv za posledních 50 let, kterou by si většina investorů do svého portfolia v prostředí s nízkými úrokovými sazbami ráda zařadila.

„Také šéfové budou mnohem více naklonění myšlence, že už jejich týmy nemusejí docházet do kanceláří jen proto, aby předvedly, jak pracují. Miliony lidí zjistily, že jim ztrátu společenských vazeb na pracovišti víc než vykompenzuje vyšší produktivita získaná díky omezení rušivých vlivů. To sice neznamená konec práce v kancelářích, ale pravděpodobně to předznamenává budoucnost, kdy budou nadřízení ochotnější nechat podřízené pracovat nějakou dobu z domova. Není těžké si představit, že to může vést k trvalému oslabení poptávky po komerčních kancelářských prostorách.“

(Zdroj: Financial Times)

Moritz má pravdu v tom, že svědky tohoto online trendu jsme již celé roky. Jak ukazuje výše uvedený graf, internetový maloprodej přinesl za pět let celkové výnosy 271 procent oproti pouhým 22,5 procenta v případě globálních akcií (MSCI World). Také softwarové a servisní firmy mají v plachtách příznivý vítr a dosáhly 135 procent. Skupina mediálního a zábavního průmyslu se může pochlubit jen 30 procent, ale zde je historické srovnání obtížné, protože koncem roku 2018 prošly globální akciové indexy výraznou změnou klasifikace a do této skupiny byly přesunuty internetové společnosti jako Facebook či Alphabet. Skupinu mediálního a zábavního průmyslu tedy nyní tvoří 1. média, 2. zábava a za 3. interaktivní média a služby (kam patří Facebook, Alphabet a Tencent) a v budoucnu lze očekávat růst zejména v posledním uvedeném odvětví.

Dlouhodobý trend

Zdá se, že vše, co se týká online ekonomiky, má vyšší kapitálovou návratnost, protože zde nejsou tak výrazná fyzická omezení jako například u aerolinek nebo důlních společností. Jsme přesvědčeni, že tento digitalizační trend bude v nadcházejícím desetiletí dál pokračovat a že by toho měli investoři využít a zařadit příslušné firmy do svého portfolia. Následující tabulka obsahuje dlouhý seznam zahrnující nejrůznější kategorie online ekonomiky, případně kategorie, kde dochází k stále větší digitalizaci. Kombinovaná tržní kapitalizace tohoto seznamu 69 akciových titulů činí 8,6 bilionů USD a na konec jsme přidali čtyři fondy ETF zaměřené na různé části této skupiny pro ty, kdo si chtějí investování zjednodušit.

PETER GARNRY, vedoucí kapitálové strategie Saxo Bank

 

 

 

 

 

Foto 1: Pixabay

Foto 2: archiv Saxo Bank

Grafika: Saxo Bank