Přestože pojišťovny vykázaly v době nouzového stavu až třetinový pokles automobilových škod, zlevňovat pojistky ani vracet peníze klientům nebudou. Vyplývá to z ankety ČTK mezi největšími pojišťovnami.

Tvrdí, že stále na škodách v povinném ručení vyplácejí více, než přijmou na pojistném. Některé z nich ovšem nabízejí pojistky podle najetých kilometrů, takže jejich klienti zaplatí za povinné ručení méně.

„Pokles provozu na silnicích byl velmi krátkodobý a rychle se vrátil k normálu. Naopak lidé se nyní do práce budou dopravovat v zájmu bezpečnosti raději autem než hromadnou dopravou, což může vést k dalšímu nárůstu škod,“ řekl ČTK výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek. Klesl sice počet tzv. malých plechových škod, ale v nouzovém stavu stoupla závažnost dopravních nehod s těžkými a dlouhodobými následky. Situace na trhu povinného ručení je podle něj navíc nepříznivá, neboť pojistné je dlouhodobě výrazně podhodnoceno a roste výrazně pomaleji než náklady na opravy.

„Pokles nehodovosti, který se objevil, je skutečně jen krátkodobý. V tuto chvíli sledujeme opět nárůst pojistných událostí a očekáváme, že jejich počet proti normálu poroste s tím, jak se zvyšuje používání automobilové dopravy na úkor té veřejné,“ uvedl mluvčí Generali České pojišťovny Jan Marek. Faktem podle něj zůstává, že pojišťovny stále na škodách v povinném ručení vyplácejí více, než přijmou na pojistném.

Lidé budou v obavách před kontakty upřednostňovat individuální dopravu, a navíc dohánět to, co během nouzového stavu nebylo možné „objet“, souhlasila mluvčí Uniqa Eva Svobodová. Motoristé, kteří vědomě chtěli přechodně přerušit provoz auta a ušetřit (například flotiloví dopravci, autobusy, ale i osobní vozy), měli možnost ve zjednodušeném řízení toto provést, odstranit z vozidel značky, a tudíž přerušit i placení povinného ručení, dodala.

„Během nouzového stavu jsme vycházeli vstříc klientům jinými způsoby. Řada klientů z řad dopravců v tomto období po dohodě s pojišťovnami využila možnost mimořádné slevy na pojistném, nebo vyřadila vozidla z provozu a neplatila tedy povinné ručení vůbec,“ doplnil mluvčí Kooperativy Milan Káňa.

U Allianz platí klienti autopojištění podle toho, kolik ujedou kilometrů. „Kdo jezdí málo, platí málo. A kdo jezdí hodně a v rizikovém prostředí tráví denně dlouhé hodiny, ten za krytí většího rizika zaplatí o něco víc,“ upozornila ředitelka autopojištění pojišťovny Veronika Hašplová.

Podobný systém má i Pillow pojišťovna. Vrací peníze za neprojeté kilometry nejen jednorázově z důvodu pandemie koronaviru, ale třeba i v době, kdy řidič například začal jezdit do práce veřejnou dopravou a již tolik nepoužívá své vozidlo. „Pokud klient ujede méně kilometrů, než na počátku pojištění odhadl, na konci pojistného roku vrátíme peníze za neprojeté kilometry. Klient totiž hned od začátku má ve své smlouvě uvedenu cenu za neprojetý kilometr. Stačí pak po roce vynásobit tuto cenu a počet neprojetých kilometrů a tuto částku mu vrátíme,“ řekl Martin Podávka z vedení pojišťovny.

ČTK