Adidas si v posledních pěti letech vede mnohem lépe než Nike, zejména v oblasti růstu provozních zisků, zvyšování podílu na severoamerickém trhu a budování pozic v Číně.

Minulý týden společnost oznámila, že byly její čínské tržby ve druhém čtvrtletí vyšší než ve stejném období loňského roku, což naznačuje, že čínští spotřebitelé dávají značce Adidas přednost před Nike. Příčinou může být přetrvávající napětí mezi Čínou a USA. Německá vláda navíc oznámila, že od 1. července snižuje DPH z 19 procent na 16 procent, což firmě Adidas nepochybně pomůže taktéž.

Akcie firmy Adidas poskočily minulý týden výše díky dvěma tržním výhodám. Jednou z nich je dohoda Německé vládní koalice na novém stimulačním balíčku o objemu 130 miliard €, který zahrnuje i snížení DPH z 19 procent na 16 procent, počínaje 1. červencem. To žene německému podnikání vítr do plachet, a navíc může vést ke snižování DPH i v dalších zemích EU. Ještě důležitější je však oznámení, které společnost Adidas učinila ohledně svých dosavadních tržeb v Číně za 2. Čtvrtletí, které jsou vyšší než ve stejném období loňského roku. To bylo pro trhy překvapením. Ukazuje to nejen ekonomické zotavení čínských spotřebitelů, ale hlavně fakt, že může být Adidas v Číně kvůli napětí v čínsko-amerických vztazích oblíbenější než Nike.

Kdo s koho

Na Adidas jsme upozorňovali již začátkem března, kdy jsme tento akciový titul zařadili do našeho záchranného koše. V průběhu zotavení ovšem akcie Adidasu za Nike zaostávaly. Akcie Nike dokázala vyrovnat ztráty z února i března a její akcie dosáhly svého absolutního maxima. Akciím společnosti Adidas zbývá k dosažení absolutního maxima ještě 26 procent. To jen ukazuje, jaká spekulativní horečka zuří kolem amerických akcií. Podle aktuálních čínských ukazatelů má totiž Adidas oproti Nike na nejrychleji rostoucím a nejvýznamnějším spotřebním trhu světa náskok. Akcionáři firmy Adidas se navíc mohou utěšovat faktem, že její akcie měly od 1. ledna 2015 celkovou návratnost 352 procent, zatímco akcie Nike jen 121 procent.

V letech 2014-2015 probíhala ve firmě Adidas strategická reorganizace, díky níž společnost zahájila trend agresivního růstu zisků a její EBITDA stoupal mnohem rychleji než v případě jejího amerického konkurenta, který se dostal do potíží i na severoamerickém trhu, kde se začalo pro změnu dařit Adidasu. Nedávný propad EBITDA Adidasu byl způsoben tím, že 1. čtvrtletí firmy končí v březnu, takže byla zasažena ve všech zeměpisných oblastech, zatímco poslední fiskální kvartál Nike končil únorem, takže se do něj promítla pouze situace ve Velké Číně.

Klíčovým katalyzátorem je pro Adidas růst marží EBITDA, i když v oblasti provozních marží už Adidas dohnal Nike v roce 2019. V současnosti má tedy poněkud omezený potenciál, ale cestou k vyšším maržím může být přímý prodej spotřebitelům online. V oblasti výnosů roste Adidas evidentně rychleji než Nike a napětí mezi Spojenými státy a Čínou může tento rozdíl vlivem čínské poptávky ještě dál zvýšit. Akcionáře firmy Adidas by mělo těšit i to, že jsou její akcie oceněny na cca 5procent budoucí FCF výnos ve srovnání s 2,8procent výnosem volného cash flow v případě Nike.

Pro akcie výrobců spotřebního zboží, jako jsou Adidas a Nike, jsou klíčovými riziky změny v dodavatelských řetězcích, nečekané události a růst produktových nákladů. Jedním z významných rizik je pak i delší ekonomická recese, protože ekonomický růst je určujícím faktorem spotřebních výdajů. A nakonec je třeba upozornit, že ceny akciových titulů dál stoupají, takže by si měli dát investoři pozor, aby s vidinou budoucího růstu nepřeplatili.

PETER GARNRY, vedoucí kapitálové strategie Saxo Bank

Foto 1: Pixabay

Foto 2: archiv Saxo Bank