e-news.cz - kurzy
Reklama

Za první republiky bylo tehdejší Československo čokoládovou velmocí

19.06.2020, Autor: Pavel Veselý

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Za první republiky bylo tehdejší Československo čokoládovou velmocí

Příběh čokoládovny začal v Holandsku, kdy se jeden ze spolumajitelů, Vlastimil Urbanec, ocitl jako pomocná síla v místní čokoládovně. Čokoláda mu učarovala a po návratu do Česka toužil začít vyrábět svoji vlastní čokoládu. V realizaci jeho snu mu pomohl kamarád, který je nositelem myšlenek a vize celé čokoládovny.
Rozhovor s VÁCLAVEM DURĎÁKEM, spolumajitelem Čokoládovny JANEK
Jste malá firma, která vznikla před 5 lety. Co bylo impulsem pustit se do čokoládového podnikání?
Provozovali jsme obchod s vínem a delikatesami. Máme ho dodnes. A čokoláda byla jedním z produktů, který jsme prodávali. Tím hlavním impulsem byla ale především touha vyrábět něco vlastního, v něčem se realizovat a mít možnost hlídat si kvalitu v celém výrobním procesu. Jednoduše dělat produkt, za který se budeme moci postavit a hrdě se k němu hlásit.
A co bylo na začátku nejsložitější?
Jednoznačně rozjezd výroby. Myslím si, že každý, kdo někdy rozjížděl vlastní podnikání, ví moc dobře, co to obnáší. My jsme navíc chtěli dělat čokoládu na té nejvyšší úrovni, a to se z domácí kuchařky nenaučíte. Absolvovali jsme proto desítky kurzů a školení od nejlepších chocolatiérů u nás i v zahraničí a téměř rok jsme věnovali intenzivnímu zkoušení a chystání. Když už jsme si mysleli, že máme vyhráno a chystali jsme se odlévat hotové výrobky, začaly nás zlobit úplně nové temperovací stroje. Přiznávám, že tehdy jsme skutečně přestávali věřit, že to zvládneme.
Dnes již máte téměř čtyři stovky stálých odběratelů, tisíce obyčejných zákazníků a vyrábíte poměrně široké portfolio produktů. Je nějaký zásadním bod pozitivního zlomu ve vašem podnikání?
Jak už jsem říkal v úvodu, pro nás je důležitá kvalita. A když něco děláte pořádně a kvalitně, tak to prostě neurychlíte. Prozatím jdeme postupnými kroky vpřed. Jak se říká – pomalu, ale jistě. Máme to štěstí, že se nám daří plnit vše, co si naplánujeme. Jako určitý zlom vnímáme nové webové stránky, díky kterým jsme blíže našim zákazníkům a každý den expedujeme desítky objednávek. Náš cíl je ale vlastní výrobní hala s podnikovou prodejnou. Rádi bychom ji měli do tří let. To bude asi ten největší zlom. Plánů tedy máme opravdu hodně a naši zákazníci, ať už stávající nebo ti budoucí, se mají rozhodně na co těšit.
Nedávno jste investovali do nového vybavení a rozšíření výroby. Jaká je situace dnes, po epidemii?
Budoucnost je vždy v investicích, a proto i my budeme v investicích pokračovat. Našemu produktu věříme a za uplynulých pár let jsme dokázali jak sami sobě, tak i našim zákazníkům, že to děláme dobře. Chceme vybudovat něco pořádného, něco, co tady zanecháme další generaci. Málokdo ví, že za první republiky bylo tehdejší Československo čokoládovou velmocí. Byli jsme dokonce třetí na světě v celkovém množství zpracovaných kakaových bobů. Čerpat inspiraci o čokoládě tak můžeme paradoxně v naší vlastní historii a nemusíme se nutně dívat jen na světové čokovelmoce jako je např. Švýcarsko nebo Belgie.
Rozhodli jsme se proto investovat další miliony korun do vybavení na zpracování kakaových bobů a dalších technologií. Jakákoliv moderní technologie nám sice práci hodně usnadní, ale pravdou je, že až 80 procent výroby musíme dělat ručně. Tedy nemusíme, ale to bychom zase nedrželi tu kvalitu, o které se celou dobu bavíme. A to je pro nás nepřijatelné.
V důsledku koronaviru jste museli omezit výrobu a zastavily se vám prodeje. Jak se to odrazilo na celkové ekonomice firmy? Jak na to reagovali zaměstnanci?
Reakce byla perfektní a musím všem svým lidem poděkovat. Bez nich bychom to nezvládli. První týden jsme odpočívali a nabírali nové psychické síly. Po týdnu jsme se v užším složení sešli a začali vymýšlet co zlepšit. Po necelém měsíci už jsme byli opět v plném nasazení a začali vyrábět. Pochopitelně jsme museli dodržet všechna nařízení a minimalizovat rizika možné nákazy, ale jinak jsme opravdu jeli naplno.
Při přípravě na tento rozhovor jsem se dočetl, že se Vám v dubnu ozvala paní z firmy AVAST a řekla, že by vám rádi pomohli a nakoupili od vás téměř 1 500 poukazů pro své zaměstnance. Před tím jste vůbec žádný kontakt s nimi neměli.
Jste dobře připravený. Je to pravda a upřímně o žádném předchozím kontaktu nevíme. Je možné, že někdo ze zaměstnanců AVASTu naši čokoládu vyzkoušel a dal tip svým nadřízeným, nebo rovnou někdo z vedení firmy dostal naši čokoládu jako dárek a zachutnala mu. Těžko říct, jak tahle velká náhoda vůbec vznikla, ale jisté je, že jsme byli hodně překvapeni a moc rádi.
Jak moc vám to pomohlo? 
Významně. Nejen finančně, ale také psychicky. Mít najednou opět od rána do večera plné ruce práce bylo tím nejlepším lékem. Navíc jsme se mohli vrátit do pracovního procesu v kompletním složení. To pro nás bylo nejdůležitější.
Kdo jsou vlastně vašimi zákazníky? Jsou to spíše jednotlivci, nebo i firmy?
Jedná se o majitele obchodů s kvalitními potravinami, jednotlivce nakupující na e-shopu a samozřejmě firmy. Právě firemní klientela nám roste mezi zákazníky v poslední době nejvíce. Často chtějí udělat radost svým zaměstnancům, odběratelům a zkrátka všem svým obchodním partnerům. V posledních dnech jsme řešili několik zakázek, kdy se firmy rozhodly poděkovat svým zaměstnancům za nasazení při epidemii a darovaly jim naši čokoládu. Bavíme se o stovkách kusů čokoládových tabulek za desítky tisíc korun.
Myslíte si, že i v době po koronaviru budou firmy utrácet za dárky a exkluzivnější zboží?
My věříme, že ano a zkušenosti z posledních dnů nám dávají za pravdu. Čokoláda je jedním z těch levnějších luxusů. Navíc, kdy jindy si dopřát dobrou čokoládu na nervy než v době, která naše nervy prověřuje každý den?
Situace se pomalu začíná zlepšovat. Koronavirová epidemie pomalu ustupuje. Jak moc se celkově epidemie odrazila na čokoládovně JANEK?
Na začátku jsme zaznamenali velký výpadek v tržbách. Přijít v našem oboru o Velikonoce je zásadním problémem. Ještě je brzy na dělání závěrů, ale odhaduji, že prvních šest měsíců roku 2020 skončíme cca 25 procent za naším ročním plánem. Nicméně i tak by to bylo lepších šest měsíců než minulý rok. Výhled na celý letošní rok pak vidíme spíše pozitivně. Oproti tomu loňskému bychom rádi vyrostli o 50 procent.
Jak vnímáte jako malá firma pomoc státu?
Vůbec jsme ji nevyužili. Co víme od podnikatelů z okolí, tak mohla a měla být rychlejší. Jelikož jsme ale stát o nic nežádali, tak to nechceme dále hodnotit.
Myslíte si, že se nějak zásadně změní myšlení lidí po epidemii? Pozorujete například nějaké změny u zákazníků?  
Co slyšíme zprostředkovaně od našich odběratelů, tak velký návrat do jejich obchodů zatím nenastal. Z dlouhodobého hlediska to může být negativní signál vývoje pro zbytek roku 2020, ale na druhou stranu jsme pár týdnů po skončení těch největších omezení a hodnotit něco v danou chvíli je tedy opravdu předčasné. Koronakrize ale byznysově zamávala prakticky s každým a například 2-3 procenta našich odběratelů již zavřelo a další o tom uvažují. Teď bude nejdůležitější, aby nepřišla žádná druhá vlna Covid-19, lidé se snažili žít stejně jako před polovinou března 2020 a firmy drželi platební morálku a nedostali jsme se do druhotné platební neschopnosti.
Jak moc bude pro čokoládovnu JANEK náročný návrat k normálu?
Po krocích, které jsme učinili, tak doufáme, že náročný nebude. Omezíme pouze některé plánované investice s tím, že je zrealizujeme později. A samozřejmě hledáme všechny cesty k našim zákazníkům. V době koronaviru jsme například rozjeli spolupráci se Zážitky.cz, kteří s námi natočili degustační videa a umožňují lidem si užít ochutnávku JANEK čokolády s profesionálním výkladem v domácím prostředí.
Bylo nutné měnit strukturu ve vaší firmě? Museli jste například snižovat počet zaměstnanců?
Naštěstí nemuseli, a ještě jednou bych rád poděkoval kolegům za jejich práci a podporu.
Dodáváte své produkty pouze odběratelům v České republice nebo také exportujete?
Většina produkce prozatím končí u českých spotřebitelů. V zahraničí nám nejvíce roste slovenský trh, ale v porovnání s Českou republikou jsou to stále jen jednotky procent. Další trhy máme teprve rozjednané. Expandovat určitě chceme, jen by bylo hloupé tak zásadní krok udělat unáhleně.
Jaký produkt vám nejvíce chutná a co je vaší vlajkovou lodí?
U mě osobně se to časem mění. Nechutná mi stále to stejné. Nicméně na dvou věcech se potkám se zákazníky. Pralinka slaný karamel s pravou vanilkou a himálajskou solí. Je nejprodávanější a dle mého nejlepší. Druhým výrobkem je lískooříškový čokoládový krém LÍSKOVKA. Novinka tohoto roku, která je velmi oblíbená. Když si přečtete složení, tak zjistíte, že je to opravdu poctivě udělané, protože 71% výrobku tvoří lískové oříšky a hodnocení zákazníků je 5 hvězd z 5 možných. To už je indikátor, který vás při nejmenším zaujme a produkt si ze zvědavosti koupíte a ochutnáte. A pak se rádi vrátíte.
Je možné si při výrobě čokolády zachovat štíhlou linii? Jak si ji a dobrou kondici udržujete Vy sám?
Určitě ano, ale je to těžké. Kvalitní čokolády člověk nemusí sníst tolik. To je právě ten rozdíl mezi nekvalitní obyčejnou čokoládou za pár korun a kvalitní čokoládou, jejíž složení se od těch komerčních výrobků dost liší. Navíc se snažíme všichni sportovat a držet se fit, tak snad nám to vydrží.
Děkuji za rozhovor.
Foto 1 a 2: archiv Čokoládovny Janek
 


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
Reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama