Dopad epidemie koronaviru se daleko razantněji podepsal na prodejích ojetých automobilů než na nových vozech. Trh ojetin za první půlrok 2020 dostal největší ránu ve své novodobé historii, kdy se v meziročním srovnání propadl o 46,53 procent, tedy o 27,193 miliard korun.

Vyplývá to z datových analýz autotržiště Carvago, spadajícího do skupiny European Automotive Group (EAG), které díky kompletní digitalizaci databáze ojetých automobilů v ČR i Evropě monitoruje přes osmdesát procent tuzemského trhu.

Zájem o ojeté automobily začátkem roku pokračoval ve stabilním růstu po vzoru předchozího roku 2019, do epidemie koronaviru o 1,7 procent, tedy o 315 milionů korun. Protiepidemická opatření se však drasticky promítla na prodejních výsledcích a v týdnu od 16. do 22. března se trh s devadesáti devíti procentním propadem doslova zastavil. Ve stejném časovém intervalu v meziročním srovnání se prodalo 111krát méně vozů. V extrémních hodnotách (pokles přes devadesát procent) pak trh vydržel dlouhé dva měsíce a až koncem května došlo k částečnému oživení (pokles 47,9 procent). Od počátku koronakrize do konce první poloviny roku trh zaznamenal propad 68,9 procent, vozů se tak prodalo 3,2krát méně. Celkový propad v oproti minulému roku je v konečném součtu 46,53 procent, prodalo se 1,87krát méně.

V první polovině roku se prodalo pouze 119 674 vozů, z čehož se nejvíce dařilo osobním automobilům v kategorii malých vozů a nižší střední třídy. Přestože je Škoda Octavia stále nejprodávanějším ojetým automobilem – konkrétně v karoserii kombi s motorizaci 2.0 TDi, výkonem 110 kW, manuální převodovkou a průměrným nájezdem sto třicet tisíc km, tak již není na českém trhu nedostatkovým zbožím. Nahradila jej Škoda Fabia, kterých na českém trhu chybí aktuálně 193. Průměrná cena vozu navzdory negativním dopadům covid-19 letos vzrostla o 3,5 procenta na výsledných 261 878 korun. Nadále se postupně omlazuje tuzemský park prodaných ojetých automobilů – vozů mladších deseti let je 57 procent a průměrný věk prodaného ojetého vozu je aktuálně 9,4 roku.

V rámci značek dominuje stejně jako u nových vozů tuzemská Škoda s tržním podílem 30,7 procent, následuje Volkswagen s jedenácti procenty a na třetím místě se umístil Ford s podílem 6,8 procent. Čtvrtý je Peugeot (4,6 procent) a pátý Hyundai (4,0 procent). Nejprodávanějšími modely jsou Škoda Octavia (10,6 procent), Škoda Fabia (8,1 procent), Škoda Superb (3,5 procent), Škoda Rapid (3,0 procent) a Volkswagen Passat (2,5 procent).

Krize se neprojevila pouze v nižší poptávce či cenách, ale změnilo se i zákaznické chování. Uplynulé měsíce nám jasně ukázaly, že dosavadní koncept prodeje automobilů v pouze „offline“ prostředí není dostatečný a prodejci a dealeři budou nyní muset svůj přístup přehodnotit. Pokud by byli na online prodejní kanály již dávno připraveni, nemusely by letošní ztráty být tak fatální. Očekáváme, že přechod na online prodej se teď výrazně urychlí. Dealeři a prodejci ojetých aut budou muset svůj byznys kompletně transformovat, a to především ve smyslu digitalizace a práci s daty. která přináší možnost párování nabídky a poptávky napříč veškerými trhy.

JAKUB ŠULTA, CEO Autotržiště Carvago.

Foto 1: archiv Carvago s.r.o.

Graf 1-3: Carvago s.r.o.

Foto 2: archiv Carvago s.r.o.

Zdroj: Carvago s.r.o.