Apogeo
Reklama

Koronavirová pandemie silně zasáhla trh s lihovinami

31.07.2020, Autor: red

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Koronavirová pandemie silně zasáhla trh s lihovinami

Stát na spotřební dani vybral od března o 1,2 miliardy korun méně. Tržby výrobců a dovozců lihovin se v první polovině letošního roku propadly o čtyřicet procent.
Důvodem je nejenom uzavření HORECA segmentu, ale i extrémní zvýšení spotřební daně na lihoviny k 1. 1. 2020 (o 13,2 procenta). Obchodníci se totiž na konci loňského roku předzásobili výrobky se starou sazbou spotřební daně, které ale v důsledku koronakrize nestihli vyprodat. K tomu se přidaly horší podmínky pro export i nižší zájem o lihoviny na tuzemském trhu – ten navíc klesá dlouhodobě a v letních měsících se může ještě prohloubit. Mezi alkoholickými výrobky jsou přitom lihoviny nejvíce zatížené spotřební daní přesto, že jejich spotřeba činí pouze dvacet sedm procent z celkové spotřeby alkoholu v České republice. Celkový objem prodejů lihovin v gastronomii (on-trade) se vlivem karanténních opatření propadl o 1,6 miliardy korun, a stát tak na spotřební dani v březnu až červnu ve srovnání se stejným obdobím v roce 2019 vybral o 1,2 miliardy korun méně.
Již dnes je zřejmé, že loňských čísel odvětví lihovin letos nedosáhne. Unie výrobců a dovozců lihovin České republiky (UVDL ČR) očekává v letošním roce ve srovnání s předchozím rokem pokles tržeb svých členů okolo dvaceti procent za předpokladu, že se nebudou ve druhém pololetí opakovat opatření jako v prvním půlroce. „Výrobci lihovin se letos potýkají s poklesem poptávky na domácím i zahraničním trhu. Koronavirová pandemie nepříznivě ovlivnila export a na domácím prodeji se kromě uzavření restaurací a barů významně odrazilo uzavření hranic a tím nepřítomnost turistů i zahraničních pracovníků, kteří spotřebovávají významnou část alkoholických nápojů,“ vysvětluje Vladimír Darebník, výkonný ředitel UVDL ČR.
Největším odbytištěm je pro likérníky odvětví gastronomie, které v posledních měsících spadlo takřka na nulu. Po období pandemie přicházejí navíc z hlediska prodejů tradičně slabé letní měsíce, letos navíc bez všech velkých letních festivalů. Podle slov zástupců UVDL ČR bude toto období klíčové pro další vývoj odvětví, které je v současnosti největším zdrojem spotřební daně v oblasti alkoholických nápojů v České republice – platí dvojnásobně více než v případě piva a mnohem více v porovnání s vínem.
Prodeje lihovin v první polovině roku klesly o 1,5 miliardy korun
Podle agentury Nielsen klesl celkový objem prodejů lihovin v gastronomii (on-trade) o 1,6 miliardy korun. Prodeje v obchodech (off-trade) přitom vzrostly jen o 0,1 miliardy korun – v porovnání s pivem, kde nárůst činil 0,9 miliardy korun. „Se zavřením gastronomických zařízení ztratili výrobci lihovin hlavní odbytiště produktů. Zatímco konzumenti piva začali nakupovat svůj mok hojně v maloobchodě, u lihovin tomu tak nebylo,“ doplňuje Vladimír Darebník.
Alkohol je jen jeden
V lednu letošního roku vláda zvýšila spotřební daň u lihovin o 13,2 procenta, což přimělo řadu obchodníků zásobit se předem. „Prodejci se na konci roku 2019 předzásobili a tyto zásoby stále doprodávají, což v současnosti zapříčiňuje další pokles prodeje. Vidíme to i na markantně nižší částce vybrané spotřební daně v březnu až červnu. Splatnost spotřební daně je totiž padesát pět dní, a tak dnes vidíme prodeje od ledna do dubna, kdy koronakrize vrcholila,“ komentuje situaci Vladimír Darebník.
Zatímco v únoru překročila suma spotřební daně 1,5 miliardy korun (což odpovídá extrémně vysokému prodeji v prosinci 2019), v březnu to bylo jen bezmála 225 milionu korun, což je pro srovnání zhruba stejná suma jako inkaso za celé první pololetí letošního roku v případě vína (227 milionu korun). Zvýšení spotřební daně se přitom jiných druhů alkoholických nápojů nedotklo.
Podle Unie výrobců a dovozců lihovin České republiky je daňové zatížení lihovin zcela neúměrné objemům prodeje i společenským dopadům ve srovnání s ostatními druhy alkoholických nápojů. Nerovnost spotřební daně se projevuje v novém světle právě působením koronavirové pandemie a výrazně ztěžuje podmínky k tomu, aby se výrobci lihovin mohli vyrovnat s jejími následky.
Foto: pixabay.com
Zdroj: Allmedia4U s.r.o.
 


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

ČNB: Věnujte pozornost penězům, abyste poznali padělky 

18.04.2024, Autor: Z blogosféry

3 539 českých bankovek a mincí v celkové hodnotě 5,648 milionů Kč označila loni za padělek Česká národní banka (ČNB). Nejvíc jich, stejně jako v minulosti, bylo v Praze, a to 1 019. Následovaly Klatovy s 298 padělky a Karlovy Vary s 273 falešnými penězi. Víc než mince se padělaly bankovky, zvýšil se i počet nepravých dvacetikorun. Meziročně ČNB zadržela o 2 419 padělků víc.

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Výrobní ceny v průmyslu zůstávají na uzdě

17.04.2024, Autor: Z blogosféry

Ceny tuzemských průmyslových výrobců v průběhu března oproti předchozímu měsíci klesly o 0,1 %, což odpovídá meziroční stagnaci. Výsledek tak pro trh představuje poměrně výrazné překvapení směrem dolů, když vyhlížel meziroční růst o 0,3 %. 

Komentář Radomíra Jáče k údajům o inflaci v ČR za březen

10.04.2024, Autor: Z blogosféry

Meziroční inflace zůstala v březnu beze změny přesně na úrovni dvouprocentního inflačního cíle: v souladu s očekáváním finančního trhu. Na úrovni 2,0 % je meziroční inflace pod předpokladem ČNB, neboť centrální banka ve své prognóze zveřejněné počátkem února čekala březnovou inflaci na úrovni 2,9 %.

Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

CETA: Snížení sazeb ECB v nedohlednu ochlazuje ekonomiku eurozóny

08.04.2024, Autor: red

Finanční trhy dlouho čekají na rozhodnutí Evropské centrální banky (ECB) snížit úrokové sazby. Pomalé zpomalování inflace a pečlivé prověřování ekonomického vývoje eurozóny to bance zatím nedovoluje. Hlavní depozitní sazba zůstává od posledního hlasování, které proběhlo 7.3.2024, nezměněna na úrovni 4 %, což je stav od srpna 2023. 

Tržby e-shopů prudce rostou

05.04.2024, Autor: Z blogosféry

Tržby obchodníků narůstají již tři měsíce v řadě. Tahounem tohoto pozitivního trendu jsou především internetové obchody, kterým se zvyšují tržby dvouciferným tempem. 

Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Ekonomická nálada domácností se prudce zlepšuje

25.03.2024, Autor: Z blogosféry

Indikátor tuzemské ekonomické důvěry v březnu narostl z únorových 90,6 na 94,2 bodu a dostal se tak nejvýše od května loňského roku. Důvěra v podnikatelském sektoru se zvýšila z 89,9 na 93,0 bodu, tedy nejvýše od prosince 2023. Ještě výrazněji pak poskočila důvěra spotřebitelů, která se z 94,0 dostala až na 99,9, což je nejlepší výsledek od října 2021.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama