Svět financí a placení jdou s dobou. Aktuální technologický drive ještě posiluje pandemie a zvýšené hygienické požadavky. Bezkontaktní placení má zelenou a nástup jeho nejrůznějších forem je posilován hygienickým požadavkem na co nejméně kontaktu.

Těšme se na platbu mávnutím rukávu potvrzovanou skenem oka nebo úsměvem. Čechům to bude vyhovovat, protože podle průzkumu Rondo Data by více než sedmdesát pět procent z nich v budoucnu nejraději platilo bezkontaktně a devět procent dokonce čipem implantovaným v ruce.

Trendy ve světě určují zejména fintechy a zavedené instituce se s nimi snaží držet krok. S neustálým nárůstem digitální interakce s bankami, která v období Covid-19 pandemie ještě posílila, získává stále větší důležitost uživatelská zkušenost. Na koni jsou tedy handsfree platby.

Obecně nejoblíbenějším platebním prostředkem Čechů jsou platební karty, které k placení svých nákupů v obchodech využívají častěji než hotovost. Zatímco debetní kartou v obchodě platí sedmdesát sedm procent a kreditní kartou dvacet procent, hotovost používá sedmdesát procent respondentů. Češi si také zvykají na „moderní“ způsoby placení, přičemž tím nejčastějším je bezkontaktní platba přiložením mobilního telefonu, případně hodinek. Hotovost je jedinou variantou placení už jen pro deset procent lidí zejména staršího věku. Pozitivní vztah lidí k novinkám v oblasti placení navíc podpořila pandemie koronaviru, během které se Češi začali přiklánět k bezhotovostním platbám a také k bezkontaktnímu způsobu placení. Platit bezkontaktně v posledních měsících začali i ti, kteří tuto možnost předtím příliš nevyužívali (třicet pět procent), vyplývá z aktuální zprávy České bankovní asociace „Češi a platební styk 2020“.

Handsfree platby, jejichž hlavním cílem je co největší pohodlí zákazníků, budou mít časem mnoho podob. Laser například při platbě pro identifikaci oskenuje vaše oko, platbu budete potvrzovat otiskem prstu nebo úsměvem, který si vyžádá platební aplikace. Výhodou potvrzení platby pomocí unikátní duhovky nebo úsměvem je obrovské pohodlí a že je máme vždy u sebe.

„Stále více vidíme také platby realizované pomocí mobilu či dalších wearables jako jsou například hodinky. Za poslední rok zaznamenáváme na našich prodejnách růst tohoto typu placení cca o čtyřicet procent,“ říká Adam Rožánek, zástupce značky spodního prádla Styx a módního e-shopu s kamennými prodejnami Trenyrkarna.cz.

Mezi další oblíbené automatizované způsoby placení patří také propojení plateb s mobilními aplikacemi. Můžete si tak zamluvit stůl v restauraci a zároveň za jídlo zaplatit. Zde lze zmínit například aplikace Dash nebo TabbedOut. Originální spojení placení a stylu nabídl v dalším pilotu například australský výrobce luxusního oblečení pro muže Matt Jensen. Ve spolupráci s firmou VISA nabídl možnost platit čipem zašitým rukávu na míru střiženého saka. Při placení pak lze v restauraci či v obchodě jen mávnout rukou a platit s elegancí.

„Požadavky českých zákazníků tlačí finanční sektor dopředu směrem k většímu využívání progresivních technologií, jako je rozpoznávání obličeje či hlasu, které již pomáhají zlepšovat uživatelskou zkušenost mnoha zákazníků po celém světě. Je pravděpodobné, že platby budou stále více probíhat bezhotovostně, že se bude rozvíjet jejich integrace do služeb a že svět peněz budou stále více ovlivňovat nejmodernější technologie. Vše také směřuje k uživatelsky co nejpříjemnějším řešením,“ říká Karel Kotoun, manažer Consulting & Strategy v Accenture ČR.

Foto: ASPEN.PR s.r.o.

Zdroj: archiv ASPEN.PR s.r.o.