Obrat české e-commerce se v letošním prvním pololetí meziročně zvýšil o třicet jedna procent na osmdesát tři miliard korun. Vyplývá to ze statistik největšího českého poskytovatele e-shopových řešení Shoptet, poměrově přepočtených dle jeho vlastního podílu na trhu.

Mezi kategoriemi zboží se nejvíce dařilo elektronice s podílem třicet dva procent na celkovém obratu. Největší meziroční nárůst online prodejů, zejména vlivem koronavirové pandemie, zaznamenala v prvním pololetí kategorie jídla a pití (o sto dvacet procent). Online platby kartou s podílem třicet dva procent podle Shoptetu překonaly dobírku (třicet jedna procent) a více než polovina objednávek (padesát tři procent) přišla z mobilních zařízení.

Podle odhadů společnosti Shoptet dosáhl český trh e-commerce za letošní první pololetí o téměř třetinu (třicet jedna procent) vyššího obratu než za stejné období loni. Celkem tak činil zhruba osmdesát tři miliard korun. „Ve statistikách vycházíme z našeho zhruba polovičního podílu na trhu co do počtu e-shopů. Ten držíme díky přibližně dvacet jedna a půl tisícům e-shopů na naší platformě, které v letošním roce dosáhnou obratu zhruba dvacet osm miliard korun. V první polovině roku jsme u nás registrovali pět tisíc nových internetových obchodů, což je dvojnásobek oproti stejnému období loni,“ uvádí Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.

První místo si drží elektronika

Největší podíl na celkovém obratu e-commerce si v prvním letošním půlroce tradičně drží elektronika, a to s třiceti dvěma procenty. Po ní následují potřeby pro dům a zahradu (osmnáct procent) a oblečení spolu s dalším módním zbožím (třináct procent). Pětici nejsilnějších kategorií uzavírá auto-moto zboží (sedm procent) a sportovní vybavení (šest procent). „Pokud bychom se však podívali na nejrychleji rostoucí kategorie, první příčka patří jídlu a pití s meziročním nárůstem sto dvacet procent. Za tím stojí především protiepidemická opatření, kvůli kterým Češi jídlo více nakupovali online. Týká se to i drogerie, jejíž meziroční obrat stoupl v prvním pololetí o šedesát procent,“ vysvětluje Miroslav Uďan.

Nárůst prodejů dezinfekce i šicích strojů

Ještě výraznější meziroční nárůsty obratů se týkají některých specifických podkategorií zboží, za kterými opět stojí koronavirová pandemie. Například u prodejů dezinfekce překonal letošní pololetní obrat o tři tisíce dvě stě procent ten loňský. U rukavic a ochranných pomůcek zase nárůst činil dva tisíce čtyři sta procent. Výrazně více se oproti loňsku prodávaly také šicí stroje (nárůst tisíc devět set procent) nebo domácí pekárny (nárůst osm set procent). „A přímo antibakteriální gely, po kterých byla během pandemie extrémní poptávka, zaznamenaly za první půlrok meziroční nárůst obratu o sedm set procent,“ dodává Miroslav Uďan.

Průměrný nákup o 241 korun dražší

Letošní průměrná objednávka přesáhla podle dat Shoptetu za první pololetí loňskou objednávku ze stejného období o 241 korun. Konkrétně dosahovala výše 2117 korun oproti loňským 1876 korunám. Mezi platebními metodami překonaly platby kartou s podílem třicet dva procent stále oblíbenou dobírku (třicet jedna procent). Necelou čtvrtinu plateb (dvacet čtyři procent) tvořily bankovní převody, zbylých třináct procent potom hotovost včetně odložených plateb. Více než polovina objednávek (padesát tři procent) přišla v prvním pololetí z mobilních zařízení.

Foto: pixabay.com

Zdroj: Dark Side a.s.