Apogeo
Reklama

Kanceláře v roce 2030: Třicet procent jich bude řešeno jako flexibilní pracoviště

09.08.2020, Autor: Laura Feketeová

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Kanceláře v roce 2030: Třicet procent jich bude řešeno jako flexibilní pracoviště

Konec pandemie COVID-19 oživí podle JLL poptávku po flexibilních kancelářských prostorách. Pandemie urychlila zavádění flexibilních řešení včetně programů podporujících mobilitu na pracovišti a strategií pro agilní využití prostor.
Po několikaměsíčním nuceném pobytu doma se zaměstnanci ochuzení o sociální kontakt na pracovišti mohou konečně vrátit mezi své kolegy a kolegyně. Z nedávné globální studie provedené společností JLL mezi třemi tisícovkami zaměstnanců však vyplývá, že i ti, kteří mají své pracoviště skutečně rádi, by uvítali možnost pracovat jeden až dva dny v týdnu z domova. Mobilita na pracovišti zde byla již dříve, nicméně pandemie onemocnění COVID-19 tento trend nepochybně urychlila. V důsledku toho se předpokládá, že po odeznění pandemie vzroste podíl mobility při výkonu práce, což povede k oživení poptávky po flexibilních prostorách.
Na tento trend a jeho možný vývoj do budoucna upozorňuje JLL ve své nejnovější zprávě Dopad pandemie COVID-19 na flexibilní prostory, podle které budou mít flexibilní prostory jinou podobu než v minulosti a jejich obliba nadále poroste s tím, jak jsou korporace a investoři nuceni reagovat na rostoucí nároky na flexibilitu. Z průzkumu JLL dále vyplývá, že v roce 2030 bude třicet procent veškerých kancelářských prostor řešeno jako flexibilní pracoviště.
Možnost pracovat odkudkoliv alespoň pár dní v týdnu je pro zaměstnance významným bonusem, práce v kancelářích ale zůstává základním prvkem firemní kultury. I z toho důvodu firmy stále častěji přistupují k diverzifikaci pracovního prostředí odrážejícím touhu po flexibilitě.
„Kancelářské prostory se budou v důsledku pandemie dále vyvíjet a zřejmě budou ještě výrazněji než doposud ovlivňovat spokojenost a produktivitu zaměstnanců,“ poznamenává Ben Munn, Global Flexible Space Lead v JLL. „Díky zkušenosti s pandemií COVID-19 se firmy snaží nastavit novou strategii práce, která bude chránit jejich zaměstnance a zajistí jím maximální flexibilitu a mobilitu. Řešením je tzv. hub&club koncept, kombinace klasického sídla firmy v kancelářské budově s několika menšími huby ve flexibilních kancelářích či coworkingu. To umožní zaměstnancům snadnější dojíždění za prací a současně firmám flexibilnější řešení nečekaných situací nebo navyšování/snižování pracovních míst.“
Ačkoli je pravděpodobné, že zahuštění prostor, které bylo běžné před pandemií COVID-19, se minimálně dočasně sníží, faktory, které vedly k poptávce po flexibilních pracovištích a k jejich boomu, nebyly pandemií ovlivněny. Poptávku navíc umocní neochota firem zavazovat se k dlouhodobým pronájmům a upřednostnění předem vybavených kancelářských prostor nabízejících flexibilní nájemní řešení.
„Očekáváme, že způsob využívání kancelářských prostor se zásadně změní,“ podotýká Alex Colpaert, Head of Office Research JLL pro region EMEA. „Provozovatelé coworkingových center mají za sebou cyklus dramatického růstu a propadu, přičemž pandemie onemocnění COVID-19 staví tento sektor před nové výzvy. Prostory budou rychlé, flexibilní a zábavné. Vybavené kanceláře, agilní design, integrace technologií, flexibilní nájemní podmínky a nabídka služeb z oblasti pohostinství, to vše se stane normou a bude komerční nemovitosti transformovat z komodity na spotřebitelský produkt,“ vysvětluje Colpaert.
S tím, jak se práce z domova stává běžnou součástí profesního života, stojí za to připomenout, že ne každý dokáže v tomto pracovním režimu dlouhodobě udržet svou produktivitu a že spojení domácnosti a pracoviště nemusí vždy být optimálním řešením. Firmy dnes kancelářské prostory již nevnímají jen jako výdaj, ale jako strategický faktor přispívající k pracovnímu výkonu zaměstnanců a sounáležitosti se společností.
Změny provedení a účelu kancelářských prostor se pravděpodobně projeví také větším důrazem na spolupráci. Mezi hlavní priority po návratu nájemníků do kanceláří bude patřit zajištění kontinuity a odolnosti provozu. A protože flexibilní prostory lze získat snadno a rychle, společnosti pravděpodobně budou preferovat flexibilní řešení, která jim v dnešní době ekonomické nejistoty umožní redukovat portfolia i šetřit náklady.
Situace na českém trhu
Aktuální nabídka flexibilních kancelářských ploch v Praze činí ke konci druhého čtvrtletí 2020 přibližně 76 600 m2. „Do konce roku 2020 očekáváme otevření dalších 13 200 metrů čtverečních, čímž se celková nabídka flexibilních ploch v Praze navýší na bezmála devadesát tisíc metrů čtverečních v rámci sedmdesát dva center. I přes celosvětovou pandemii spojenou s onemocněním COVID-19 evidujeme čtyři nově podepsané lokality za první pololetí tohoto roku, což dále svědčí o růstu významu tohoto segmentu. Na druhou stranu evidujeme centra, která byla nucena svůj provoz ukončit a dále se tak potvrzuje, že lokalita je zásadním předpokladem pro úspěch,” uvedl Martin Stričko, senior analytik v české pobočce JLL.
Podle Silvie Dudychové, konzultantky zaměřující se na flexibilní pracovní prostory v oddělení zastupování nájemců JLL, koronavirus jen krátkodobě zpomalil vývoj flexibilních kanceláří. Již na konci druhého čtvrtletí se na českém trhu poptávka po servisovaných kanceláří výrazně zvýšila. „Jsou flexibilnějším řešením hlavně v délce nájmu a velikosti, čímž umožní rychleji a velmi pružně reagovat na ekonomické dopady pandemie ve firmách a na případný měnící se počet zaměstnanců. Provozovatelé těchto flexibilních center nabízejí řešení nejen malým firmám, ale i velkým korporacím,” vysvětluje.
Foto: pixabay.com
Graf: JLL Česká republika, srpen 2020
Zdroj: JLL Česká republika


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

ČNB: Věnujte pozornost penězům, abyste poznali padělky 

18.04.2024, Autor: Z blogosféry

3 539 českých bankovek a mincí v celkové hodnotě 5,648 milionů Kč označila loni za padělek Česká národní banka (ČNB). Nejvíc jich, stejně jako v minulosti, bylo v Praze, a to 1 019. Následovaly Klatovy s 298 padělky a Karlovy Vary s 273 falešnými penězi. Víc než mince se padělaly bankovky, zvýšil se i počet nepravých dvacetikorun. Meziročně ČNB zadržela o 2 419 padělků víc.

Výrobní ceny v průmyslu zůstávají na uzdě

17.04.2024, Autor: Z blogosféry

Ceny tuzemských průmyslových výrobců v průběhu března oproti předchozímu měsíci klesly o 0,1 %, což odpovídá meziroční stagnaci. Výsledek tak pro trh představuje poměrně výrazné překvapení směrem dolů, když vyhlížel meziroční růst o 0,3 %. 

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

Komentář Radomíra Jáče k údajům o inflaci v ČR za březen

10.04.2024, Autor: Z blogosféry

Meziroční inflace zůstala v březnu beze změny přesně na úrovni dvouprocentního inflačního cíle: v souladu s očekáváním finančního trhu. Na úrovni 2,0 % je meziroční inflace pod předpokladem ČNB, neboť centrální banka ve své prognóze zveřejněné počátkem února čekala březnovou inflaci na úrovni 2,9 %.

CETA: Snížení sazeb ECB v nedohlednu ochlazuje ekonomiku eurozóny

08.04.2024, Autor: red

Finanční trhy dlouho čekají na rozhodnutí Evropské centrální banky (ECB) snížit úrokové sazby. Pomalé zpomalování inflace a pečlivé prověřování ekonomického vývoje eurozóny to bance zatím nedovoluje. Hlavní depozitní sazba zůstává od posledního hlasování, které proběhlo 7.3.2024, nezměněna na úrovni 4 %, což je stav od srpna 2023. 

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Tržby e-shopů prudce rostou

05.04.2024, Autor: Z blogosféry

Tržby obchodníků narůstají již tři měsíce v řadě. Tahounem tohoto pozitivního trendu jsou především internetové obchody, kterým se zvyšují tržby dvouciferným tempem. 

Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Ekonomická nálada domácností se prudce zlepšuje

25.03.2024, Autor: Z blogosféry

Indikátor tuzemské ekonomické důvěry v březnu narostl z únorových 90,6 na 94,2 bodu a dostal se tak nejvýše od května loňského roku. Důvěra v podnikatelském sektoru se zvýšila z 89,9 na 93,0 bodu, tedy nejvýše od prosince 2023. Ještě výrazněji pak poskočila důvěra spotřebitelů, která se z 94,0 dostala až na 99,9, což je nejlepší výsledek od října 2021.

Za jídlo a koledu na Velikonoce utratíme průměrně kolem tří tisíc, ceny hlídáme více než loni. Tradiční zvyky ustupují domácí pohodě

21.03.2024, Autor: Z blogosféry

Pomlázku si koupit v obchodě, s dětmi nabarvit vajíčka a pak si spíše než zvyky a tradice užívat jeden druhého a probouzející se přírody. Tak vypadá podle Čechů ideální slavení druhého nejoblíbenějšího tuzemského svátku. Za velikonoční pohoštění a koledu si sice letos připlatíme, ale skok nebude takový jako loni: průměrná částka se bude pohybovat lehce nad třemi tisícovkami.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama