e-news.cz - kurzy
Reklama

Které obory covid-19 poznamenal nejvíce?

11.08.2020, Autor: red

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Které obory covid-19 poznamenal nejvíce?

Koronavirová krize otočila trendy na trhu práce, na některé obory dopadla více, jiné poznamenala méně. Jak vypadá současná situace?


Obavy vzbuzuje propad automobilového průmyslu
První obory, které pandemie citelně zasáhla, byly gastronomie a cestovní ruch. V současné době ale největší obavy vzbuzuje propad automobilového průmyslu, protože na něj je u nás přímo nebo nepřímo navázaná zhruba čtvrtina firem. Podle odhadu Sdružení automobilového průmyslu Auto SAP letos klesne produkce zhruba o pětinu, což ve finančním vyjádření znamená, že tuzemští producenti přijdou o 215 miliard korun tržeb. Dvacet sedm procent firem v autoprůmyslu přerušilo na nějakou dobu výrobu zcela, šedesát procent částečně, jen třináct procent fungovalo v běžném režimu.
„Automobilky zatím propouštěly jen ve velmi malé míře, ubyli zejména zahraniční a agenturní zaměstnanci. Podle průzkumu Auto SAP ale více než čtyřicet jedna procent z nich očekává, že propouštět budou. Problémem lidí v automobilových profesích ale je, že v branži jsou poměrně vysoké platy, proto najít adekvátně ohodnocené uplatnění jinde nebude tak jednoduché,“ konstatuje Michal Novák z pracovního portálu Profesia.cz.
Pro zaměstnavatele z jiných oborů ale to ale může přinést pozitivní efekt – například český výrobce značkového prádla Styx uvádí, že se s odstávkou automobilové výroby pro ně zlepšila dostupnost kvalifikovaných švadlen. Firmy specializované na šití autopotahů a dalších textilních doplňků totiž propouštěly. Textilní průmysl jako takový ale patří k těm ohroženým. Podle studie úvěrové pojišťovny Euler Hermes by v Evropě mohlo do konce roku zaniknout třináct tisíc společností, což znamená ohrožení až 158 tisíc pracovních míst.
Jak je to v oborech navázaných na cestovní ruch?
Podle aktuálních statistik zasáhla koronakrize třetinu zaměstnanců v České republice. Propad počtu zakázek o více než pětinu zaznamenalo podle červnového průzkumu Svazu průmyslu a dopravy ČR padesát dva procent podniků. Díky vládní podpoře firmy zatím nesáhly k masovějšímu propouštění, více než třetinu lidí ale už postihlo snižování mezd, omezování pracovní doby nebo krácení benefitů.
„Je zřejmé, že nejvíce byli zasažení ti, kteří pracovali v cestovním ruchu, stravovacích službách a v kultuře. Do problémů se ale dostaly i další obory, které jsou na cestovní ruch navázané. Například prádelny a čistírny už v dubnu propustily třetinu zaměstnanců, protože poskytovaly služby především hotelům, které byly rázem bez zákazníků. Podobně na tom jsou malé pivovary, pekaři, řezníci nebo farmáři, kteří fungovali jako dodavatelé nejen hotelových restaurací.  Nucené uzavření provozoven zasáhlo i většinu poskytovatelů služeb – kadeřnictví, kosmetické salony, ale také například na fitness trenéry, finanční poradce, fyzioterapeuty, školitele, lektory a řadu dalších profesí,“ říká Michal Novák.
Je stále zájem o ajťáky, nové zaměstnance hledaly obchody a logistické firmy
Jsou ale obory, v nichž zájem o nové pracovníky nejen neochladl, ale dokonce vzrostl. Prognózy konzultačních firem ukazují, že koronavirová krize způsobí zrychlení digitalizace. To bude znamenat zvýšený zájem o práci IT odborníků a projektových specialistů. V této oblasti se setkáváme s určitým paradoxem – zatímco specialisté bez praxe ani v tomto oboru neseženou místo úplně snadno, menší zájem je i o odborníky s velkou praxí, kteří si svou práci nechají dobře zaplatit.
„V retailu byla situace nejednoznačná – uzavření obchodů dopadlo na velkou část prodejců, naopak prodejny potravin, drogerie a lékárny aktivně nabíraly posily. Velký boom zaznamenaly e-shopy. Ve druhém kvartálu letošního roku se u většiny z nich pohybovaly prodeje v podobných objemech jako v předvánočním období. To znamenalo, že retailové řetězce hledaly nové posily na prodejny i do skladů, aktivní nábor prováděly i doručovací služby, dopravci a logistické firmy,“ uzavírá Michal Novák.
Foto: archiv ASPEN.PR s.r.o.
Zdroj: ASPEN.PR s.r.o.
 


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

ČNB: Věnujte pozornost penězům, abyste poznali padělky 

18.04.2024, Autor: Z blogosféry

3 539 českých bankovek a mincí v celkové hodnotě 5,648 milionů Kč označila loni za padělek Česká národní banka (ČNB). Nejvíc jich, stejně jako v minulosti, bylo v Praze, a to 1 019. Následovaly Klatovy s 298 padělky a Karlovy Vary s 273 falešnými penězi. Víc než mince se padělaly bankovky, zvýšil se i počet nepravých dvacetikorun. Meziročně ČNB zadržela o 2 419 padělků víc.

Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Výrobní ceny v průmyslu zůstávají na uzdě

17.04.2024, Autor: Z blogosféry

Ceny tuzemských průmyslových výrobců v průběhu března oproti předchozímu měsíci klesly o 0,1 %, což odpovídá meziroční stagnaci. Výsledek tak pro trh představuje poměrně výrazné překvapení směrem dolů, když vyhlížel meziroční růst o 0,3 %. 

Komentář Radomíra Jáče k údajům o inflaci v ČR za březen

10.04.2024, Autor: Z blogosféry

Meziroční inflace zůstala v březnu beze změny přesně na úrovni dvouprocentního inflačního cíle: v souladu s očekáváním finančního trhu. Na úrovni 2,0 % je meziroční inflace pod předpokladem ČNB, neboť centrální banka ve své prognóze zveřejněné počátkem února čekala březnovou inflaci na úrovni 2,9 %.

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama

CETA: Snížení sazeb ECB v nedohlednu ochlazuje ekonomiku eurozóny

08.04.2024, Autor: red

Finanční trhy dlouho čekají na rozhodnutí Evropské centrální banky (ECB) snížit úrokové sazby. Pomalé zpomalování inflace a pečlivé prověřování ekonomického vývoje eurozóny to bance zatím nedovoluje. Hlavní depozitní sazba zůstává od posledního hlasování, které proběhlo 7.3.2024, nezměněna na úrovni 4 %, což je stav od srpna 2023. 

Tržby e-shopů prudce rostou

05.04.2024, Autor: Z blogosféry

Tržby obchodníků narůstají již tři měsíce v řadě. Tahounem tohoto pozitivního trendu jsou především internetové obchody, kterým se zvyšují tržby dvouciferným tempem. 

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Ekonomická nálada domácností se prudce zlepšuje

25.03.2024, Autor: Z blogosféry

Indikátor tuzemské ekonomické důvěry v březnu narostl z únorových 90,6 na 94,2 bodu a dostal se tak nejvýše od května loňského roku. Důvěra v podnikatelském sektoru se zvýšila z 89,9 na 93,0 bodu, tedy nejvýše od prosince 2023. Ještě výrazněji pak poskočila důvěra spotřebitelů, která se z 94,0 dostala až na 99,9, což je nejlepší výsledek od října 2021.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama