Apogeo
Reklama

Na nábor stážistů je ideální doba: V průzkumu to potvrzuje přes osmdesát procent firem

28.08.2020, Autor: Laura Feketeová

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Na nábor stážistů je ideální doba: V průzkumu to potvrzuje přes osmdesát procent firem

Z průzkumu společnosti Xflow, která se zabývá rozvojem stážistické kultury v českých firmách a propojováním stážistů s firmami, vyplývá, že přes třicet procent dotázaných firem pracuje se stážisty kontinuálně.


Přes osmnáct procent pak občas a celkem třicet šest procent zřídka. Jen bezmála čtrnáct procent odpovědělo, že se stážisty nepracují. „Mnohé firmy, se kterými komunikujeme to ale plánují, některé i po koronavirové krizi se stážemi začínají, jiné čekají až se u nich situace více ustálí,“ popisuje Tomáš Hülle, který v Xflow zajišťuje především komunikaci s firmami.
Více než polovina firem před krizí stážisty ve firmě měla
Téměř šedesát procent společností také uvedlo, že ve firmě stážisty těsně před vypuknutím pandemie měly. „Stážistická kultura v českých firmách je na vzestupu, stále si však množství z nich neuvědomuje přidanou hodnotu, kterou mohou stážisté do firmy přinést. V průzkumu nejčastěji firmy zmiňovaly teoretické znalosti z oboru a novou energii, oceňují také nestranný a inovativní pohled mladých lidí,“ komentuje Hülle.
„Hodně firem si prochází složitým obdobím. To ale dává také prostor pro využití příležitosti, kterou pro ně znamenají studenti. Některé sice musely propouštět, nicméně zároveň se musí přizpůsobovat nepředvídatelné době, rozjet nové projekty, které jim pomohou krizi přestát. To je vhodná chvíle na to přibrat mladé, flexibilní a energické pracovníky, pro které je v současnosti daleko důležitější praxe a reálný kontakt s oborem, než výdělek,“ vysvětluje Hülle.
Většina firem bude se stážistickými programy pokračovat
Naprostá většina oslovených firem (86,7 procenta) hodlá se stážistickými programy pokračovat. Jen třináct procent uvedlo, že s náborem studentů po koronavirové krizi spíše pokračovat nebudou. „Prakticky všechny firmy chtějí i po odeznění krize pokračovat. Na druhé straně spektra jsou pak firmy, které se stážisty nastavují spolupráci jako novinku. Ty teď budou chtít využít toho, že studenti jsou často mnohem dravější a současně často i kvalifikovanější pracovní silou.“
„Velké množství mladých lidí si také uvědomilo, že mít praktické zkušenosti je na trhu práce nezbytnou výhodou a proto jsou ochotní pracovat často i bez nároku na odměnu,“ dodává Hülle.
Měla krize vliv na nábor stážistů?
Průzkum společnosti Xflow také zjišťoval, zda pandemická situace ovlivnila samotný nábor stážistů. Téměř třicet procent z dotázaných firem nábor stážistů v době pandemické situace vůbec neřešilo. Dalších třicet procent uvedlo, že krize měla na nábor vliv. Více než čtyřicet procent ale uvedlo, že krize na nábor vliv neměla nebo spíše neměla.
„I v zahraničí se koronavirová krize dotkla mnoha firem. Ne všechny však zdaleka škrtají stážistické programy. Některé si naopak uvědomují, že mohou využít tyto programy jako nástroj pro kvalitní nábor relevantních pracovníků,“ komentuje Hülle.
Pro studenty je to příležitost vyzkoušet si obory a oblasti, ke kterým by se normálně nedostali. Pro firmy zase nový pohled na jejich fungování. Se stážisty nepřestali kvůli krizi pracovat například ve Startup Disrupt, na léto dokonce plánují nabrat víc stážistů než minulý rok. „Stážistické programy jsou pro nás důležitou součástí, která nám pomáhá získávat nestrannou zpětnou vazbu jak na externí, tak i interní aktivity,“ popisuje Patrik Juránek, spoluzakladatel a CEO společnosti. „Jedinou změnu, kterou v této oblasti zaznamenáváme je častější přechod práce do online prostředí, to však nevnímáme my, ani naši stážisti jako problém,“ dodává.
Rozdělení českých firem podle průzkumu Xflow
Podle dat společnosti Xflow lze firmy rozdělit do několika skupin. Ti, kteří se stážistickými programy před krizí pracovali a beze změny pokračují, ti kteří se stážisty právě teď začínají a potom ti, kteří své programy odkládají nebo ruší úplně. „I těch je samozřejmě na českém trhu hodně, mnohé z nich prostě čekají jak se situace vyvine. Zapojení do projektu Xflow teď ale odmítlo jen minimum oslovených firem. Ze stovek firem, které jsou s námi v kontaktu jsou to jednotky případů, které spíše nemají kapacitu stážistickou kulturu v současné chvíli nastavovat. Snaží se teď dotáhnout dosavadní projekty a přizpůsobit se změnám, které koronavirus přinesl,“ popisuje stav stážistických programů v českých firmám Tomáš Hülle.
Data z průzkumu společnosti Xflow ukazují, že jen 8,7 procenta stáží ukončily firmy samotné. Mírně přes čtyři procenta stáží ukončili sami stážisté. Většina stáží ale běžela dál i během koronavirové krize (47,8 procenta) buď v nezměněném rozsahu nebo se snížením pracovní doby nebo povinností. Stáže se také přesunuly do online režimu. Zbytek firem, které se do průzkumu zapojily stážisty v té době nemělo.
Firmy odpovídaly také na otázku týkající se finanční odměny stážistům. Přes sedmdesát procent z nich uvedlo, že takové odměny stážistům poskytují buď v každém nebo alespoň v některých případech. Téměř třicet procent firem pak uvedlo, že finanční odměny studentům na stáži nedávají.
Stážisté se teď stávají pro firmy důležitou součástí postkoronavirového vývoje. Mnohé z nich si totiž uvědomují, že jde o ideální propojení s mladými lidmi, pro které je v současné chvíli extrémně důležité získat zkušenosti v praxi. Více než sedmdesát procent firem také nabízí některým z těch, kteří projdou jejich stážistickým programem pracovní pozici po ukončení stáže. Celem 12,5 procenta firem uvedlo, že takové nabídky stážistům nedává, 4,2 procenta že pracovní pozici nabízejí stážistům vždy a 12,5 procenta uvedlo, že nenabízí klasické úvazky, ale za určitých podmínek stážisté mohou se společností dále spolupracovat.

Vyjádření firem:

  • „Stážistické programy jsou pro nás důležitou součástí, která nám pomáhá získávat nestrannou zpětnou vazbu jak na externí, tak i interní aktivity.“

PATRIK JURÁNEK, spoluzakladatel a CEO Startup Disrupt

  • „Chceme spolupracovat se stážisty, kteří mají silné teoretické znalosti, které otevírají nové příležitosti nebo dělají stávající firemní postupy efektivnějšími. Cílem je, aby s námi stážisté pracovali na klíčových projektech, nikoli se věnovali nekvalifikované práci, jako to bývá v rámci některých stáží zvykem.“
  • „V souvislosti s epidemií COVID-19 měníme pohled na to, jak by měl fungovat náš rodinný holding. Proto testujeme nové modely náboru a zapojení zaměstnanců. Jednou z cest je i nábor stážistů,“
  • „Pokud se model osvědčí, plánujeme počty stáží příští rok zdvojnásobit,“ dodává Rygl. Aktuální situaci na pracovním trhu využívají k náboru kvalifikovaných lidí, kteří budou podporovat růst a stabilitu společnosti. Nábor stážistů vnímají jako možnost obohatit se o nové znalosti a dovednosti.

VOJTĚCH RYGL, Wood Forest

  • „Už od roku 2013 realizujeme projekt Nestlé needs YOUth jako pomoc mladým lidem při vysoké nezaměstnanosti. Uvědomujeme si, že v důsledku současné krize jsou mladí bez zkušeností opět velmi ohroženou skupinou na trhu práce. Proto náš program opět nabírá na důležitosti a hodláme v jeho realizaci pokračovat. Pro Nestlé jsou stážisté dlouhodobě plnohodnotnou součástí pracovních týmů a pomáhají při práci na klíčových projektech, je to tak příležitost, kde studenti získají široké know-how a podílí se na důležitých aktivitách.“

MICHAELA HANKOVÁ, Talent Acquisition Specialist z Nestlé

  • Jedním z pilířů HubHubu je vzdělávání a posouvání byznysu členů na vyšší úroveň, studenty/stážisty nevyjímaje. Vzhledem k aktivnímu startupovému prostředí v rámci naší komunity jsou studenti zajímaví nejen pro nás, ale i pro naše členy (startupy), např. z pohledu budoucího náboru. Studenti se u nás posouvají dál, získávají zkušenosti, ale zároveň přináší další hodnoty do komunity a svěží pohled na věc.
  • Stážisté nám velice pomáhají i při realizaci krátkodobých projektů. My jim na oplátku jsme schopni poskytnout nové zkušenosti do jejich budoucí kariéry a mentoring zkušených profesionálů napříč obory pro další rozvoj. V rámci HubHubu jde také pro stážisty o zajímavá networking.
  • U nás mají stážisté možnost si sáhnout na různé oblasti, nejen na ty z oblasti na které se primárně hlásí. Zkušenosti tak mohou získat od marketingu až po facility management.
  • Pracujeme i se zahraničními stážisty, což jsme museli kvůli koronaviru značně omezit. Během pandemie koronaviru jsme byli nuceni na nějakou dobu stáže úplně pozastavit, ale jakmile to bylo možné, znovu jsme se k nim vrátili a opět tak běží.

VÍT ŘEZNÍČEK, HubHub Prague
Příběhy studentů:
FILIP SKŘIČEK, Education.cz, Škoda Auto
Na stáže se vrací i studenti ze zahraničí
Filip studuje v zahraničí. Na léto se ale vrátil domů do České republiky. Důvodem však nebyla pandemie způsobená novým koronavirem, ale pracovní příležitost. „Plánovat stáž jsem začal dlouho dopředu, vlastně ještě před vypuknutím koronavirové krize. To byl i důvod mých obav, že ji česká společnost, kde jsem měl na léto nastoupit, zruší. To se ale nestalo,“ popisuje Filip. „Příležitost, kterou jsem ve Škoda Auto dostal, je pro mě v době studia hodně důležitá a rád vidím, že firmy i v tak náročné a nevyzpytatelné době dávají studentům možnost pracovat na velmi zajímavých projektech,“ popisuje student a zahraniční konzultant v UK společnosti Education.cz Filip Skřiček.
NIKOLA SUKOVÁ, Your System
Stáž je především o kontaktu s reálnou praxí
To potvrzuje i HR asistentka společnosti Your System Nikola Suková, která hledala možnost uplatnění v praxi už během studia a neměla problém během pandemie přejít na remote pracovní provoz. „Práci jsem si začala hledat už ve druhém semestru na vysoké škole. Pracovní zkušenost, i když na částečný úvazek, pro mě byla hlavně důležitou zkušeností v praxi,“ popisuje Nikola. Přínos studentů ve firmě se podle ní v době krize nezměnil. Za nejdůležitější považuje stanovit si cíl stáže, hlavní přínos a podle toho vytvořit pro studenty pracovní prostředí. „Stážisté mohou přinést nový pohled na věc a firma si je může vychovat podle sebe. V ideálním případě pak můžete stáž překlopit v dlouhodobou spolupráci s člověkem, který tým, firmu i její kulturu už dobře zná, tak jako to bylo v mém případě,“ dodává.
NIKOLA MRUZKOVÁ, Xflow
Najít stáž trvalo jen dva týdny
„K hledání stáže jsem se rozhodla během izolace, hlavně proto, že jsem najednou měla mnohem více času na přemýšlení nad svojí budoucností a kariérním rozvojem. Spoustu studentů si teď uvědomilo, že je potřeba využít čas během studií k získání zkušeností v reálné praxi,“ popisuje Nikola, která studuje v Dánsku a i ona se na léto vrátila do České republiky, kde nastoupila na stáž. „Je třeba být aktivní a hledat. Mně samotné trvalo asi dva týdny aktivního hledání a obepisování inzerátů, než jsem stáž našla. Takže to nebylo zadarmo, ale zase nic nezvládnutelného. Není třeba se strachovat, že je teď málo příležitostí, protože by firmy byly v krizi,“ dodává.
Foto 1: pixabay.com

Grafy + Zdroj: rozjizdny.cz


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Ekonomická nálada domácností se prudce zlepšuje

25.03.2024, Autor: Z blogosféry

Indikátor tuzemské ekonomické důvěry v březnu narostl z únorových 90,6 na 94,2 bodu a dostal se tak nejvýše od května loňského roku. Důvěra v podnikatelském sektoru se zvýšila z 89,9 na 93,0 bodu, tedy nejvýše od prosince 2023. Ještě výrazněji pak poskočila důvěra spotřebitelů, která se z 94,0 dostala až na 99,9, což je nejlepší výsledek od října 2021.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Za jídlo a koledu na Velikonoce utratíme průměrně kolem tří tisíc, ceny hlídáme více než loni. Tradiční zvyky ustupují domácí pohodě

21.03.2024, Autor: Z blogosféry

Pomlázku si koupit v obchodě, s dětmi nabarvit vajíčka a pak si spíše než zvyky a tradice užívat jeden druhého a probouzející se přírody. Tak vypadá podle Čechů ideální slavení druhého nejoblíbenějšího tuzemského svátku. Za velikonoční pohoštění a koledu si sice letos připlatíme, ale skok nebude takový jako loni: průměrná částka se bude pohybovat lehce nad třemi tisícovkami.

Česká republika má rekordních 10,9 milionů obyvatel

20.03.2024, Autor: Z blogosféry

V roce 2023 se narodilo pouze 91 149 dětí, což bylo o 10 150 dětí méně než v roce 2022. Jelikož počet zemřelých převýšil počet narozených, tak došlo k přirozenému úbytku počtu obyvatel v naší zemi o 21 646 lidí.

O IT obory je velký zájem, v Česku však stále chybí až 30 tisíc ajťáků, nejvíce v oboru kyberbezpečnost

20.03.2024, Autor: Z blogosféry

V Česku chybí odborníci z oblasti IT. V České republice je zaměstnaných více než 316 000 IT specialistů, zapotřebí je jich ale až o 30 000 víc. Zájem o studium oboru na vysoké škole přitom roste – v roce 2022 studovalo informační a komunikační technologie (ICT) téměř 24 000 studentů. Počet studentů je vyšší než za posledních 5 let. Nedostatek pracovníků je především u oboru kybernetické bezpečnosti.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
Reklama

Maloobchod je zřejmě konečně na cestě vzhůru

13.03.2024, Autor: Z blogosféry

Tuzemské maloobchodní tržby vykázaly v lednu letošního roku oproti předchozímu měsíci reálný nárůst o 1,0 %, což odpovídá meziročnímu zvýšení o 2,4 %. To lze označit za příjemné překvapení, když trh větřil růst podstatně umírněnější (0,5 %). Jedná se již o čtvrtý měsíc v řadě, kdy se tržby meziměsíčně zvýšily, což lze interpretovat jako znamení, že se spotřeba domácností konečně odrazila ode dna.

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Inflace rychle brzdí. Mnozí se začínají bát deflace

12.03.2024, Autor: Z blogosféry

Český statistický úřad zveřejnil data o únorové inflaci. Spotřebitelské ceny meziměsíčně vzrostly o 0,3 %. Tento vývoj byl ovlivněn zejména vyššími cenami v oddíle doprava a v oddíle rekreace a kultura. Meziročně vzrostly spotřebitelské ceny v únoru o 2,0 %, což bylo o 0,3procentního bodu méně než v lednu.

Reálné mzdy rostou, byť meziročně zůstávají v minusu

05.03.2024, Autor: Z blogosféry

Tuzemská průměrná hrubá měsíční mzda v posledním čtvrtletí roku 2023 meziročně narostla o 6,3 % a dosáhla tak hodnoty 46 013 Kč (medián činil 39 685 Kč). V reálném vyjádření, tedy po očištění o 7,6% inflaci, ovšem průměrná mzda naopak poklesla o 1,2 %. Tento výsledek byl nepatrně horší, než čekal trh (-1,1 %) a naopak nepatrně lepší, než předpokládala Česká národní banka (-1,3 %).

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama