Doba se mění a online svět dobývá i kvůli pandemii koronaviru řadu odvětví. V některých zemích už je běžné koupit si přes mobilní aplikaci i nemovitost.

Silně konzervativní Češi však na úplnou digitalizaci ještě podle odborníků připraveni nejsou, ačkoliv například stavební spořitelny i hypoteční banky udělaly v této oblasti velký pokrok.

Napříč mnoha obory vidíme prudký rozvoj moderních technologií. Ty sice na jednu stranu vyžadují významné investice, avšak přinášejí zcela nové možnosti nejen koncovým klientům. Digitalizace na realitním trhu však není jednoduchou ani levnou záležitostí, která by byla otázkou několika dní. Významnou překážou v jejím rozvoji jsou i specifické preference Čechů a jejich dosavadní zvyklosti.

„Češi jsou konzervativní. Když chce člověk zatížit rodinný rozpočet splátkou deset až dvacet tisíc měsíčně, tak to nechce udělat online. Ale ten čas přijde, a možná dokonce dřív, než si myslíme. Týká se to ale generace lidí, kterým je teď kolem dvaceti let,“ řekl na odborné konferenci Hypotéka 2020 Vladimír Staňura, hlavní poradce České bankovní asociace. Právě mladí lidé v budoucnu nejspíše namíří svůj mobil na nemovitost a za chvíli jim přijde smlouva o hypotečním úvěru či úvěru od stavební spořitelny.

Digitalizaci pomohl nouzový stav

Ačkoliv banky ani stavební spořitelny v době omezení pohybu nepřestaly fungovat, komunikace s finančními institucemi a klientské úkony se výrazně posunuly do digitálního prostředí. Nelze tvrdit, že by před rokem sektor nesměřoval k digitalizaci, ale výjimečná situace rozmach moderních technologií uspíšila.

„I když moderní technologie dobývají i zprostředkovatelský trh, běžné prodeje přes obchodní zástupce letos na jaře nereagovaly na nařízená opatření tak citlivě jako například tržby obchodníků na uzavření nákupních center. Stavebnímu spoření se letos krizi navzdory opravdu daří,“ vysvětluje Jiří Šedivý, tajemník AČSS.

Jeho slova potvrdil na konferenci Hypotéka 2020 i Tomáš Kořínek, první místopředseda AČSS, a dodal: „Rozvoj digitálních řešení je hudbou budoucnosti, nouzový stav ukázal, že se klienti nemusí bát věci řešit online.“

Digitalizace ve finančním světě je pro mnohé sice lákavá, otázkou ale je, kdo dokáže nejen na současnou situaci reagovat nejlépe a jak na této proměně efektivně vydělat.

Podle odborníků uspěje v dnešní době ten, kdo se dané situaci nejlépe přizpůsobí a změní model fungování. Společnost se průběžně transformuje a prodávající se s klienty už tak často setkávat nebudou. Prodej a poradenství na dálku bude mít čím dál tím větší význam, což otevře další prostor ke snižování nákladů. Kdo se s danou situací vypořádá nejlépe, může z krize vyjít jako vítěz.

Foto: pixabay.com

Zdroj: ADison