Téměř devadesát procent bank se domnívá, že ekosystémy v budoucnu změní vztah mezi bankou a zákazníkem a jsou budoucností bankovního sektoru, jak vyplývá z průzkumu společnosti Accenture.

„Způsob, jak lidé nakupují a fungují online, se neustále vyvíjí a banky musí znovu objevit svůj vztah s klientem. Lidé jsou napříč ekosystémy například ochotnější sdílet svá osobní data, pokud vědí, že výměnou dostanou lepší služby. Ekosystémy jsou tedy pro banky životně důležité, pokud chtějí i nadále vycházet vstříc potřebám zákazníků personalizovanými službami,“ říká Karel Kotoun, konzultant a strategický manažer společnosti Accenture ČR v oblasti finančních služeb.

V prostředí ekosystému, tedy úzce propojené sítě finančních institucí a dalších společností, může banka mít několik různých rolí. Ekosystém buď sama řídí a je jeho hlavní součástí, nebo se účastní ekosystémů třetích stran.

Pět konkrétních příležitostí využití ekosystémů

  • Aby se banka stala organizátorem (dirigentem) budujícím ekosystém kolem konkrétních životních okamžiků, musí využít vhodné příležitosti v životě klienta. Takovou příležitostí je například koupě domu, kdy se může jednat o pro lajka poměrně složitý proces. Pokud v takto jasně definované roli banka klientovi pomůže, získá si jeho důvěru a loajalitu.

Například Danske Bank nabízí klientům digitální nástroj, který jim vyhledává a ukazuje domy, které si mohou se svými příjmy dovolit. Navíc jim předvede, jak nákup dlouhodobě ovlivní jejich finanční situaci.

  • Další příležitost vytvoření fungujícího ekosystému je v byznysu. Když banka vytvoří ucelený soubor nabídek, které budou poskytovány primárně začínajícím i malým a středním podnikům nabízejícím služby mimo bankovní sektor, má potenciál vybudovat jednotnou službu, která klientům poskytne systematicky sjednocenou právní, účetní a marketingovou podporu

„Například mBank nabízí malým podnikům a firmám mPower Business Starter, ucelený program, který jim umožní řízení a správu financí, a navíc ještě účetnictví. Komerční banka zase nabízí aplikaci Board od BudgetBakers, která umožňuje finančním manažerům kontrolovat jejich firemní finance a Fakturoid, jako chytrý online fakturační nástroj pro malé a střední podniky,“ dodává Karel Kotoun z Accenture.

  • Možnost číslo tři představují takzvané Super Apps, které najdete na asijsko-pacifickém trhu, a je jen otázkou času, než se tyto aplikace začnou objevovat v Evropě. S rostoucím počtem aplikací, které uživatelé denně používají, roste konkurenční výhoda řešení, ve kterém najdete vše na jednom místě. Využití jedné aplikace pro online nakupování, nákup letenky, placení účtů nebo objednávání jídla, je budoucnost.

Čínský AliPay umožňuje uživatelům širokou paletu možností od placení a správy financí až po výběr pojistného systému, přivolání taxíku nebo objednání jídla online. Japonský e-shop Rakuten se například mění na největší internetovou banku v Japonsku. V rámci aplikace Super App mohou zákazníci nakupovat online, používat služby internetového bankovnictví, zařídit dovolenou, rezervovat si vstupenky na nejrůznější akce, komunikovat s přáteli a rodinou, a dokonce využívat službu streamování videa.

  • A pokud banka vytvoří ekosystémové tržiště pro nákup zboží a nabídne je svým klientům, má vyhráno. Po celém světě již existuje mnoho úspěšných případů.

Španělská BBVA nabízí svým klientům maloobchodní ekosystém „De Compras“ – portálové tržiště nabízející zákazníkům nebankovní produkty a zboží, jako jsou domácí spotřebiče, dovolené, mobilní telefony ale třeba i automobily.

  • Další možnost využití výhod ekosystému pro banku představuje její zapojení do ekosystému třetích stran s nabídkou svých dalších služeb. Dobrým příkladem je třeba poskytování spotřebitelských půjček na e-shopech s módou a krásou prostřednictvím webových stránek prodejců.

Banky musí naskočit na vlnu inovací a využít změny spotřebitelských návyků. Lidé totiž pro zjednodušení každodenní rutiny neustále hledají nové integrované a plně personalizované nabídky. Finanční ekosystémy jsou proto pro banky obrovskou šancí, jak mohou znovu objevit vzájemný vztah s klientem a přinést do něj novou energii a způsob myšlení.

Foto + Zdroj: ASPEN.PR s.r.o.